A legtöbb cég mindennapjaiban jelen van az idegen nyelvű (angol) kommunikáció a folyamatokban, akár gyártó, kereskedő, szolgáltató szervezetről van szó. Így ma már szinte magától értetődő, hogy idegen nyelvi képzéssel érdemes támogatni a munkatársak fejlődését és a company brandet, ennek érdekében pedig a legtöbb szervezet vállalati nyelvi képzésbe kezdett.
Talán egyszerűnek tűnik nyelvtanfolyamot szervezni a munkatársaknak, de ahogy konkrétumokra kerül sor, sok bizonytalanság ütheti fel a fejét. Ezért összegyűjtöttem 5+1 kérdést, ami minden nyelvi képzés előtt felmerül, és szeretném megosztani a szakmai tapasztalatainkat, amit 30 év alatt gyűjtöttünk.
- Mi a vállalati nyelvoktatás célja?
- Hogyan szervezzük meg a céges nyelvi képzést?
- Vállalati nyelvoktatás árak, legyen tanulmányi szerződés?
- Nyelvtanár vagy nyelviskola?
- Hogyan mérhető a megtérülés?
- Hova forduljunk tanácsért, ha elakadtunk?
A Juventus Language Group Kft. 30 éve segíti a magyarországi cégek munkavállalóinak nyelvi fejlődését. A sok év alatt mi mindig az innováció nyelvét beszéltük. A mi szakmánk a felnőttképzés és hétről hétre elmondjuk új ügyfeleinknek tapasztalatainkat, megoldásainkat a vállalati nyelvtanfolyamok best practice-eiről. Most ebben a szakmai írásban is szeretnénk megosztani a Juv2entus évtizedes nyelviskolai tapasztalatát, összefoglalni a vállalati nyelvi képzés szervezésének kérdéseit segítségül azoknak a HR szervezeteknek, akik előzetesen szeretnék megismerni a sikeres képzésszervezés titkait.
1. Mi a vállalati nyelvoktatás célja?
Globalizált világunkban a legtöbb irodai munkakörben szükség van az angol, német vagy valamely más nyelv (francia, spanyol, olasz) használatára. Ahol nemzetközi a csapat vagy az ügyfélkör, ott természetesen erősebb nyelvtudásra van szükség, ahol külföldi a tulajdonos vagy az anyavállalat, ott is legtöbbször tárgyalóképes vagy társalgási szintű tudás elvárt. Itt evidens, hogy az állások meghirdetésénél elvárás lehet a nyelvismeret, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy a nyelvtudás olyan, mint a fitness, folyamatosan karban kell tartani ahhoz, hogy használni tudjuk. Tehát a jól beszélő munkatársaknak is szükségük lehet szinten tartásra, gyakorlásra, általános vagy új üzleti és szaknyelvi ismeretekre, készségfejlesztésre.
Más cégeknél nem elvárás a nyelvismeret, de szeretné a munkaadó fejleszteni, motiválni, jutalmazni a kollégákat a nyelvi képzés lehetőségével. Sok helyen része az employer brandingnek a vállalati nyelvoktatás, sok visszajelzést kapunk, hogy már a felvételi beszélgetésen versenyelőnyként említi a HR a nyelvtanfolyamokat, illetve később is megtartóerő, csapatélmény, pozitív megerősítés és motiváció a tanulás lehetősége.
Egyre több vállalatnál dolgoznak nagy arányban külföldi munkavállalók. Gyakran találkozunk azzal a céges igénnyel, hogy magyar, mint idegen nyelv oktatást szeretnének biztosítani ezeknek a dolgozóknak.
Bármelyik eset is áll fenn nálunk, meg kell vizsgálnunk, hogy a képzésbe mely munkavállalókat szeretnénk bevonni.
A vállalati nyelvi képzésben résztvevők
Ha eldöntöttük, hogy szükség van vagy hasznos lenne vállalati nyelvoktatást szervezni a vállalatnál, a következő kérdés a képzésben résztvevők körének és a költségkeretnek a meghatározása. Tapasztalatunk szerint 90%-ban a cégek irodai dolgozói kapnak lehetőséget a nyelvtanulásra, de találkozunk a gyártásban dolgozó csoportvezetőkkel, eladótéri munkatársakkal, kutatókkal, ügynökökkel. A legtöbben angol nyelvet tanulnak. Nagyon jó aránynak számít, ha az alkalmazotti létszám 10%-a részt vesz a nyelvi képzésben, de kisebb fejlesztő vagy startup cégeknél előfordul 30%-os nyelvtanulói arány is.
Komoly dilemma, hogy egy bizonyos szint felett lehessen csak tanulni, hogy a meglévő nyelvtudást erősítsük, vagy lehetőséget kapjon mindenki a kezdőktől a haladókig. Adataink szerint a magyar vállalati nyelvtanulók átlagos szintje B2 alatti (az utóbbi években az alacsonyabb szintű nyelvtanulók aránya növekedett)
A B1 belépőszinttel rendelkezőktől az a reális elvárás, hogy egy év alatt a munkahelyen hasznosítható fejlődést érjenek el – bővüljön az üzleti szókincsük, javuljon az általános beszédkészségük, szofisztikáltabb emaileket tudjanak írni -, míg a kezdő nyelvtanulók esetében az a reális oktatási cél, hogy alap emaileket, beszélgetéseket megértsenek minimálisan, náluk a fejlesztésre több évvel kell kalkulálni.
Ha a cégnél elvárás a nyelvtudás és mindenki nyelvvizsgával érkezett is a céghez, akkor sem dőlhetünk hátra és hanyagolhatjuk el a vállalati nyelvoktatást, a következő részben leírom, hogy miért.
Mi a fontosabb a vállalati nyelvoktatásban, a nyelvvizsga vagy a nyelvtudás?
Mint korábban említettem a nyelvtudás olyan, mint a fitness, folyamatosan karban kell tartani ahhoz, hogy használni tudjuk, és beláthatjuk, hogy a nyelvvizsga, de még az interjú idegen nyelvű részének sikeres teljesítése sem garancia arra, hogy a nyelvtudás valóban up to date.
Ahogy az up to date nyelvtudás sem garancia arra, hogy a nyelvhasználó meg fog felelni cégspecifikus helyzetekben, de a társalgási szinten is valószínűleg folyamatosan dolgozni kell azon, hogy az e-mail, prezentáció, tárgyalás vagy akár panaszszituáció üzleti és professzionális legyen.
Ilyenkor születik meg az igény a vállalati nyelvtanfolyamra vagy tréningre, hogy az érintett munkavállalók profi kezekbe kerüljenek, és lehetőleg gyorsan és mérhetően javuljon a nyelvtudásuk.
Szerintünk sok esetekben a rövidebb nyelvi tréningek a legjobb módszerek a probléma megoldására. Hiszen nem feltétlenül a munkavállalók nyelvtani ismeretei hiányosak, hanem a nyelvi magabiztosság és a praktikus szaknyelvi fordulatok hiányoznak.
2. Hogyan szervezzük meg a vállalati nyelvoktatást?
Bár sokszor kötjük a vállalati nyelvtanfolyam indulásokat a szeptemberi iskolakezdéshez, mára már nem szezonális a képzésindítás. Ugyanúgy indul vállalati nyelvoktatás januárban, mint éppen nyáron vagy novemberben, függően a szervezet pénzügyi évétől, a terheltebb vagy lazább időszakoktól, sőt van több olyan vállalat, ahol folyamatos és igényalapú a képzések indulása. Azért jellemzően elmondható, hogy a szervezett és tervezett tanulás jobban működik: ahol meghatározza a cég pl., hogy szeptemberben és februárban lehet nyelvtanfolyamra jelentkezni, ott részévé válik a céges ritmusnak, és könnyebb a tanfolyamok szervezése is.
A Juventus Language Groupnál ábrázoltuk a „szabad kapacitást”, ahol látható, mikor érhető el 100%-os indulási kapacitásunk, odafigyelésünk, ezekre a zöld sávokra érdemes időzíteni a képzésindítást, és ezelőtt néhány héttel indítani a szerződéskötés és jelentkeztetés folyamatát.
Éves óraszám
Ahogy fent olvasható, a nagyobb szervezetekre jellemző, hogy két vagy három modulban (2×60 óra vagy 3×40 óra) hirdetik meg a nyelvtanfolyamokat, ezzel tervezhető, hogy egy csoport 120 órát tanul évente. Ennek előnye, hogy kb. ennyi szükséges egy nyelvi szintlépésre (kezdő szinten például A1-ről A2-re, középfokon B2-ről C1-re, vagy ezek között B1-ről B1+ szintre, az Európai Keretrendszer szintjei a mérvadóak, ezt a szintezést, illetve ennek modulokra bontott beosztását használja a Juventus is a haladás mérésére, ahogyan sok más nyelvi képző, nyelvtanár, középiskola vagy vizsgaközpont).
A moduláris vállalati nyelvoktatás mellett természetesen rövidebb, egyedi igények is felmerülhetnek, amelyek nem a nyelvi szintlépést célozzák, hanem például a szinten tartást, szaknyelvi tudás megszerzését vagy készségfejlesztést. Ez igény szerint lehet
- 20-40 órás szaknyelvi tanfolyam, munkakörhöz vagy cégprofilhoz szükséges szókinccsel például gyógyszeripari, biztosítási, pénzügyi, IT vagy projektmenedzsment tananyaggal,
- nyelvi tréningek 8-16 órában üzleti készségfejlesztő témákban mint a prezentációk, tárgyalások, konferenciahívások, üzleti levelezés,
- e-learning alapú self-study vagy blended nyelvtanfolyam beszédórákkal kombinálva,
- egyéni vezető coaching rugalmas beosztással a munkanyelv támogatását célozva.
Bár a fenti képzési formák tapasztalatunk szerint jól lefedik a vállalati nyelvoktatás nagy részét, a nyelvi képzések tárháza gyakorlatilag végtelen. A vállalati nyelvoktatás tervezése során merjünk kilépni a megszokott formákból, kérdezzük meg a munkatársakat a felmerülő igényekről, brainstormingoljunk a képzővel, és biztosan színes, újszerű és hatékony képzési palettát tudunk összeállítani a munkahelyi nyelvtanuláshoz. Ennek érdekében ingyenes konzultációs lehetőséget biztosítunk minden érdeklődőnek.
3. Vállalati nyelvoktatás árak, legyen tanulmányi szerződés?
Tapasztalatunk szerint a HR költségvetés kis százalékát fordítják a szervezetek nyelvi képzésre, ám ez a keret évről évre nő, ahogy a munkaerőhiány miatti megtartás és belső fejlesztés egyre vonzóbb HR stratégia.
A vállalati nyelvoktatás árai: csoportos képzéseknél kb. 100.000 Ft/fő költséggel, egyéni tanfolyam esetén 400.000 Ft körüli éves kerettel tervezhetünk, amelybe esetenként tanulmányi szerződéssel, önrész fizetésével bevonható a munkavállaló, de az „egyéni motiváció felkeltésére” szolgáló önrészfizetés kikopóban van a vállalati gyakorlatban 2022-ben. Ezek az árak, főleg a leggyakrabban tanult nyelvekre (angol, német, francia, spanyol stb.) vonatkozik, a ritkább nyelvek óradíja jellemzően magasabb.
Tehát egy olyan szervezet, ahol 30 fő tanulását tervezik, közte 5 fő egyéni és 25 fő csoportos nyelvtanfolyammal, angol nyelvoktatás keretében, éves büdzséként kb. 4-5 millió forintot állíthat be. Ez természetesen változhat a csoportlétszámoktól, intenzitástól, speciális szaknyelvtől vagy ritka nyelvektől függően.
Ha a költségvetés szoros, érdemes lehet igénybe venni olyan új trendeket, mint az online órák, vagy a tanár nélküli e-learning, és ezek blended megoldásai. A Juventusnak saját fejlesztésű e-learning platformja van, ami kifejezetten szaknyelvi valamint üzleti képzésre fókuszál.
A vállalati nyelvoktatás hatékony kiegészítője lehet, ha a vállalat kedvezményes nyelvi képzéseket biztosít a munkavállalóinak. A Juventus saját webáruházzal rendelkezik, ahol kedvezményes tanfolyamokat, tréningeket vásárolhatnak a partnereink munkavállalói. A kedvezmény mértékét és a kínálatot a partnereinkkel közösen alakítjuk ki.
4. Nyelvtanár vagy nyelviskola?
A cégek egy része első gondolatként vállalkozóként dolgozó nyelvtanárokra bízza tanfolyamait, ami jól működhet bevált, bizonyított tanárokkal, ahogy a belső nyelvtanár alkalmazása is megfelelő képzési eredményt hozhat. Azonban gondot jelenthet a vállalati nyelvoktatásban a nyelvtanár ellenőrzése, motiválása, adminisztrációja, továbbképzése és persze helyettesítése, pótolása. Hosszabb távon, nagyobb mennyiségű tanfolyam vagy folyamatosan változó képzési igények esetén kényelmesebb és hatékonyabb egy hozzáértő nyelviskola partnersége.
A HR vagy képzési osztályok részére nagy segítség egy dedikált nyelviskolai szervező közreműködése, a jelentkeztetés, csoportváltások, egyedi kérések kezelése, elégedettségmérés, kimutatások készítése, riportálás lépései során. A képzésszervezőt mindezek szinte a HR osztály tagjává teszik, és megkönnyítik a vállalati képzés összefogását.
Arról nem is beszélve, hogy egy szakértő nyelviskola nagy hangsúlyt fektet a nyelvtanulókkal való kommunikációra, jó kapcsolatra, panaszkezelésre, ami a megrendelő cég válláról leveszi ezt a feladatot.
Hogyan válasszunk megfelelő partnert vállalati nyelvoktatáshoz?
Ebből a felsorolásból is látszik, hogy olyan szolgáltatót érdemes választani, aki a képzés-szervezés folyamatából a legtöbb lépést átvállalja, lehetőleg nagy tapasztalata van a vállalati nyelvoktatás terén, megfelelő számú nyelvtanárral és szervezővel áll rendelkezésre. Nyilvánvalóan a kényelmi szolgáltatások magasabb óradíjakat fognak jelenteni egy magántanárral összehasonlítva, de ha összeségében megéri a hozzáadott érték és a minőségi garanciák a szervezenek, akkor már 1-2 éven belül megtérülhet a választás.
Az online meetingek korában nem jelenthet problémát a kapott ajánlat átbeszélése, ahol rá tudunk kérdezni a szervezési lépésekre, a kommunikációs folyamatra, a minőségi garanciákra, sőt kérhetünk próbaórát, aminek szervezéséből és magából az órából is levonhatjuk a következtetést, hogy milyen lesz a választott nyelviskolával dolgozni.
Mi a Juventusnál 9 lépésben szervezzük a képzéseket és dedikált szervezőt (és dedikált helyettesítőt) biztosítunk minden cégnek a közös munka során. A szervezés menetéről és rólunk itt olvashatsz többet: Milyen velünk dolgozni?
Egy nyelvóra ára és a szolgáltatások köre
A rutinos HR-szakember, vagy Learning & Development szakértő már az ajánlat bekérésekor figyelembe veszi, hogy mi jelentene segítséget neki a képzésszervezésben, és a 45 vagy 60 perces óradíjon kívül figyelembe veszi ezeket az ingyenes, vagy extra díjért igénybe vehető szolgáltatásokat a döntésnél.
Egy nyelviskola alaposzolgáltatásában, így a nyelvoktatás árában legtöbbször elvárhatóan benne van a szintfelmérés, csoportbeosztás elkészítése, jelenléti ív vezetése, a tanmenet meghatározása, modulonkénti mérés és záróeredmény megküldése, esetleg egy elégedettségi kérdőív és értékelése.
Ezen felül szükség lehet a vállalati nyelvoktatásban például jelentkeztetésre vagy az egyes kurzusok vezetői engedélyezésére, a nyelvtanuló munkatársakkal való kommunikáció átvállalására, költséghelyekre bontásra, göngyölt hiányzási adatok szolgáltatására, pályázati együttműködésre vagy szakmai oldalon céges szószedet és szaknyelvi anyagok összeállítására, vizsgáztatásra.
Nem mindegy tehát, hogy a beérkezett vállalati nyelvoktatási ajánlatokat csak az óradíj alapján hasonlítjuk össze, vagy figyelembe vesszük a nyelvtanár/nyelviskola kapacitását, hátterét, szakértelmét, szolgáltatási palettáját. Sokszor jóval több munkaórába kerül az extrák elvégzése a cégnek, mintha egy rutinos képző tehermentesítené a HR-t.
Tipp: mindenképpen érdemes beszélni az ajánlatban megadott referenciákkal, hogy az együttműködés minőségéről, beválásáról első kézből halljunk információkat.
Milyen a jó vállalati nyelvtanár?
Egy szubjektív téma, amiről mindenkinek van jó és rossz tapasztalata. Mégis a legfontosabb kérdések egyike, hiszen ez egész nyelvi képzési folyamat meghatározó sikerét mégiscsak maga a nyelvtanár és a nyelvtanuló kapcsolata és a nyelvóra adja.
Beszélje magas szinten a tanított nyelvet, beszédközpontú, változatos, hasznos órákat tartson, tervezze meg a nyelvtanfolyam célját, ívét, minden órán érezzük, hogy felkészült rá. Kedves legyen, mégis motiváljon és kérje számon az egyéni tanulást, legyenek mérési pontok és közös sikerek, eredmények. A legújabb vállalati nyelvoktatási igények szerint precízen előkészített online órákat tartson szuper applikációkkal, videós és hanganyagokat profin linkelve. Legyen képes fejlődni, változtatni, ha szükséges.
A Juventusnál főleg ezek mentén szűrjük elő és választjuk ki tanárainkat.
Felnőttképzési megfelelés
Ma Magyarországon felnőttképzési törvény írja elő a tevékenység szabályait, és rendelet a felnőttképzést nyújtó szereplők bejelentését. Mind a vállalati nyelvoktatással foglalkozó vállalkozásnak (vagy nyelviskolának), mind a nyelvtanároknak rendelkezniük kell nyilvántartási számmal, melynek meglétére itt kereshetünk rá.
Ez tehát a kötelező megfelelés, ezen felül lehet cégünknek olyan elvárása, hogy ne csak nyilvántartott, de engedélyezett felnőttképzési intézménnyel dolgozzanak együtt, például pályázati keretből megvalósuló képzéseknél. Ezt szintén a far.nive.hu oldalon ellenőrizhetjük. Az ilyen engedéllyel rendelkező nyelviskola, egyfelől minőségirányítási rendszer alapján működik, másik oldalról számos extra feladatot el fog nekünk végezni a költséglebontástól a jelenlétnyilvántartáson át a tematikák megfeleltetéséig.
Amennyiben nincs HR csapatunkban felnőttképzési szakértő, mindenképpen érdemes szakértő, tapasztalt nyelviskolai hátteret bevonni ilyen esetekben. Személyre szabott válaszokért foglalj időpontot ingyenes nyelvi felnőttképzési konzultációnkra
5. Hogyan mérhető a megtérülés?
Ahhoz, hogy a vállalati nyelvoktatás megtérülő befektetés legyen, természetesen fontos az induló nyelvi szintek meghatározása és a célok körültekintő kitűzése. Ma már egy online szintfelmérő alapelvárás a pontos előzetes szintfelméréshez, és ugyanez a szintfelmérő nagyon hasznos lehet a rendszeres visszamérésre. A Juventus 40 perc alatt elvégezhető, 3 készséget mérő online szintfelmérőjével modulonként visszamérjük az eredményeket, a százalékos részeredmények jól mutatják a megtett lépéseket.
A szintlépést célzó nyelvtanfolyamok célkitűzése általában, hogy a nyelvtanulók az egy év tanulás (kb. 120 óra) során egy nyelvi szintet lépjenek előre a már említett CEFR szintrendszerben, ami tananyag tekintetében is jól lekövethető, hiszen egy szint egy tankönyvnek felel meg.
A céges nyelvtanulás azonban nem mindig, vagy inkább többnyire nem ilyen egyszerű. Sokszor nincs lehetőség 120 óra/év rendszeres nyelvtanulásra a leterheltség miatt, a jellemzőbb az, hogy heti egy alkalommal 90 percet tanulnak a kollégák hetente. Ilyenkor persze nem a szintlépés a fő cél, inkább a szintentartás, a gyakorlás, szókincsbővítés bizonyos szaknyelvi vagy üzleti témákban, illetve a munkakörhöz szükséges napi feladatok ellátása, az ehhez szükséges készségfejlesztés. Felmerül a kérdés, hogy ilyenkor milyen célokat tűzzön ki a HR, mit és hogyan mérjen.
Kisebb óraszámú vagy rövidebb képzések esetén azt szoktuk javasolni, hogy a kurzus tananyagából történjen meg az írásbeli és szóbeli mérés a modul végén, amit értékeljünk egy százalékos és egy szint eredménnyel, pl. íráskészség 85% B2, szóbeli készség 75% B1+ vagyis a nyelvtanuló a zárótesztet 85%-ra írta meg, és szintje kb. a középfokú vizsga szintjén van, míg szóbeli tesztje kicsit gyengébb, és a középfokú szinttől még úgy egy év tanulásnyira van.
A Juventus Language Group értékelése megfelelő információkat nyújt a nyelvtanuló, a HR szervezet vagy a felettes számára, mely jól alkalmazható a teljesítményértékelések során, és hasznosítható a következő célkitűzések összeállításakor.
A költségtervezésnél érdemes figyelembe venni az extra szolgáltatásokat és azt, hogy mennyi energiát és költséget spórolunk meg ezzel a cégünknek. Mindenképpen mérjük az eredményeket a jelenléttel, haladással, elégedettséggel kapcsolatos adatok rendszeres begyűjtésével és elemzésével! És a pandémia után, 2022-ben még egy fontos szempont: a felnőttképzés soha nem látott lendülettel fejlődik, új és még újabb platformok, megoldások jelennek meg a blended képzésektől az e-learningen át az online órákig. Ne féljünk kipróbálni, beépíteni ezeket a vállalati nyelvoktatásba, a változás új lendületet, nagyobb hatékonyságot hozhat szervezetünknek.
+1 Kihez fordulj, ha elakadtál?
Van tehát mérlegelni való bőven, ha biztosra szeretnél menni egy ilyen hosszú távú, fontos projektben, mint a kollégáid nyelvi fejlesztése. A vállalati nyelvoktatás kapcsán szerencsére számos lehetőséged van még információk begyűjtésére:
- Szervezz brainstormingot a HR csapattal, biztosan többeknek van korábbi tapasztalata a nyelvi képzések szervezése terén!
- Kérdezd meg hasonló szervezetek HR-eseit, tapasztalatunk szerint örömmel osztják meg a best practice-eket kollégáikkal. Ilyen referenciákat mi is tudunk ajánlani, hogy első kézből halld a gyakorlati tanácsokat.
- Beszélgess egy nyelviskolával! A legjobb direktben elmondani az igényeiteket, és azonnal két-három megoldási javaslatot is begyűjteni gyakorlott képzésszervezőktől. Írj nekünk az info@juve.hu címre, ha kérdésed van.
- Kérj próbaórát, ezt nálunk ingyenesen megteheted. Már az első kapcsolatfelvétel, szervezés, kommunikáció eldönti, szívesen dolgozol-e majd a felkért nyelviskolával.
Ha minden információt beszereztél, akkor pedig nincs más hátra, indulhat a vállalati nyelvoktatás!