Módszertani gyakori kérdések – 2. rész

Módszertani kérdések - Juventus Language Group

Van olyan tanuló, aki nagyon szeret beszélni, viszont rengeteg nyelvtani hibát vét. Hogyan javítsam úgy, hogy közben ne akasszam meg a beszélgetésyou

Jegyzetelj! A feladat végén emeld ki a fontosabb hibákat, és magyarázd el, ha szükséges, miért nem úgy kellett volna mondani. Viszont: beszéld meg a tanulókkal az elején, hogy nem szeretnéd megakasztani a beszélgetést azzal, hogy közbeszólsz, ezért jegyzetelni fogsz. Fontos azt is elmondani azonban, hogy nem csak a hibákat írod majd fel magadnak, hanem egyéb gondolatokat is, jó megnyilvánulásokat, nehogy attól ijedjenek meg és blokkoljanak le, hogy ha látnak téged jegyzetelni. 

A csoportban többen kérték, hogy gyakoroljunk kiejtést is- miből? 

Az Interneten rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, amelyet ingyenesen felhasználhatunk. Külön érdemes a https://www.englishclub.com/pronunciation/word-stress-3.htm, https://pronunciationstudio.com/the-sound-of-english  oldalakat látogatni.   

Hogyan fejleszthetem legjobban a hallás utáni megértést? 

Mindenképpen javasolt az autentikus hanganyag alkalmazása, amelyeket szintén az Internet kínál bőséggel. Angolnyelvből például hasznos a BBC podcast-jait megnézni, illetve a British Council listening anyagait. Ezek azonban haladóbb hallgatóknak jelentenek megoldást, kezdőbb szinteken ezek még nehezek. Az A1, A2 csoportok esetében egyszerűbb beszélgetéseket kereshetünk a Youtube-on, amelyek nem kívánnak annyira nagy szókincset. 

Egyéni tanulóval szeretném elérni, hogy minél többet beszéljen, és ne fele-fele arány legyen a tanár-tanuló beszéd idő. Mit tehetek? 

Ez valóban kihívás, de nem lehetetlen! Szerencsére, vannak olyan tanulók, akik kommunikatívabbak és örömmel beszélnek az órákon. Egy jó lehetőség a több beszédre való inspirálásra, ha „provokáljuk” a hallgatót. Nem bántó módon persze, udvariasan, de mégis olyan gondolatokat fogalmazunk meg, amivel vitára, ellenkezésre késztetjük. A másik lehetőség a szerepjáték, amikor természetesen az övé lesz az összetettebb, több megszólalást kívánó szerep. Valamint, nagy szerencsénkre a one-to-one tanfolyamok nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy alaposan megismerhessük, és rátapintsunk azokra témákra, amelyek különösen érdeklik őt! Ezeket érdemes valamilyen módon integrálnunk a tananyagba, vagy a kiegészítő anyagba.  

Az egyik tanulónál sok rögzült nyelvtani probléma van, ezeket a hibákat minden alkalommal felfedezem nála. Hogyan „szoktathatom” le róla? 

A korábban rosszul megtanult nyelvi jelenségeket nem könnyű kiirtani. A csoportos oktatásban szükséges, hogy ezeket kellő tapintattal kezeljük, és mégis legyünk hatékonyak. A párbeszédek, beszélgetés folyamán érdemes ezeket lejegyeznünk, majd a nevek említése nélkül kitérnünk rájuk a beszélgetés végeztével. Jó ötlet lehet a típushibákat színes kártyákra felírnunk, amelyeket „tiltó listára” teszünk a terem jól látható részén. A szóbeli megnyilvánulások, beszélgetés folyamán, amikor előjönnek, a kártyákkal nyomatékosítjuk, hogy ne használjuk így.  

 

Picture of Szabó Zsófia
Zsófia Szabó
Learning & development specialist
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Notify of
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
Professional
Módszertani gyakori kérdések – 1. rész

Talán már benned is felmerült, hogyan kezelj egy nem homogén csoportot, mit tegyél ha valaki túl domináns, vagy éppen nem mer megszólalni az órán. Késések és házi feladatok, rengeteg olyan téma, ami a céges nyelvoktatás sajátja. Ezeked dolgozzuk fel gyakori kérdések sorozatunkban.

Juventus Language Group logo
Data protection overview

This website uses cookies to provide you with the best possible user experience. Cookies store information in your browser and perform functions such as recognising when you return to our website and helping our team understand which parts of the website are interesting and useful.