Van olyan tanuló, aki nagyon szeret beszélni, viszont rengeteg nyelvtani hibát vét. Hogyan javítsam úgy, hogy közben ne akasszam meg a beszélgetést?
Jegyzetelj! A feladat végén emeld ki a fontosabb hibákat, és magyarázd el, ha szükséges, miért nem úgy kellett volna mondani. Viszont: beszéld meg a tanulókkal az elején, hogy nem szeretnéd megakasztani a beszélgetést azzal, hogy közbeszólsz, ezért jegyzetelni fogsz. Fontos azt is elmondani azonban, hogy nem csak a hibákat írod majd fel magadnak, hanem egyéb gondolatokat is, jó megnyilvánulásokat, nehogy attól ijedjenek meg és blokkoljanak le, hogy ha látnak téged jegyzetelni.
A csoportban többen kérték, hogy gyakoroljunk kiejtést is- miből?
Az Interneten rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, amelyet ingyenesen felhasználhatunk. Külön érdemes a https://www.englishclub.com/pronunciation/word-stress-3.htm, https://pronunciationstudio.com/the-sound-of-english oldalakat látogatni.
Hogyan fejleszthetem legjobban a hallás utáni megértést?
Mindenképpen javasolt az autentikus hanganyag alkalmazása, amelyeket szintén az Internet kínál bőséggel. Angolnyelvből például hasznos a BBC podcast-jait megnézni, illetve a British Council listening anyagait. Ezek azonban haladóbb hallgatóknak jelentenek megoldást, kezdőbb szinteken ezek még nehezek. Az A1, A2 csoportok esetében egyszerűbb beszélgetéseket kereshetünk a Youtube-on, amelyek nem kívánnak annyira nagy szókincset.
Egyéni tanulóval szeretném elérni, hogy minél többet beszéljen, és ne fele-fele arány legyen a tanár-tanuló beszéd idő. Mit tehetek?
Ez valóban kihívás, de nem lehetetlen! Szerencsére, vannak olyan tanulók, akik kommunikatívabbak és örömmel beszélnek az órákon. Egy jó lehetőség a több beszédre való inspirálásra, ha „provokáljuk” a hallgatót. Nem bántó módon persze, udvariasan, de mégis olyan gondolatokat fogalmazunk meg, amivel vitára, ellenkezésre késztetjük. A másik lehetőség a szerepjáték, amikor természetesen az övé lesz az összetettebb, több megszólalást kívánó szerep. Valamint, nagy szerencsénkre a one-to-one tanfolyamok nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy alaposan megismerhessük, és rátapintsunk azokra témákra, amelyek különösen érdeklik őt! Ezeket érdemes valamilyen módon integrálnunk a tananyagba, vagy a kiegészítő anyagba.
Az egyik tanulónál sok rögzült nyelvtani probléma van, ezeket a hibákat minden alkalommal felfedezem nála. Hogyan „szoktathatom” le róla?
A korábban rosszul megtanult nyelvi jelenségeket nem könnyű kiirtani. A csoportos oktatásban szükséges, hogy ezeket kellő tapintattal kezeljük, és mégis legyünk hatékonyak. A párbeszédek, beszélgetés folyamán érdemes ezeket lejegyeznünk, majd a nevek említése nélkül kitérnünk rájuk a beszélgetés végeztével. Jó ötlet lehet a típushibákat színes kártyákra felírnunk, amelyeket „tiltó listára” teszünk a terem jól látható részén. A szóbeli megnyilvánulások, beszélgetés folyamán, amikor előjönnek, a kártyákkal nyomatékosítjuk, hogy ne használjuk így.