Módszertani gyakori kérdések – 2. rész

Question Marks on Paper Crafts

Van olyan tanuló, aki nagyon szeret beszélni, viszont rengeteg nyelvtani hibát vét. Hogyan javítsam úgy, hogy közben ne akasszam meg a beszélgetést

Jegyzetelj! A feladat végén emeld ki a fontosabb hibákat, és magyarázd el, ha szükséges, miért nem úgy kellett volna mondani. Viszont: beszéld meg a tanulókkal az elején, hogy nem szeretnéd megakasztani a beszélgetést azzal, hogy közbeszólsz, ezért jegyzetelni fogsz. Fontos azt is elmondani azonban, hogy nem csak a hibákat írod majd fel magadnak, hanem egyéb gondolatokat is, jó megnyilvánulásokat, nehogy attól ijedjenek meg és blokkoljanak le, hogy ha látnak téged jegyzetelni. 

A csoportban többen kérték, hogy gyakoroljunk kiejtést is- miből? 

Az Interneten rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, amelyet ingyenesen felhasználhatunk. Külön érdemes a https://www.englishclub.com/pronunciation/word-stress-3.htm, https://pronunciationstudio.com/the-sound-of-english  oldalakat látogatni.   

Hogyan fejleszthetem legjobban a hallás utáni megértést? 

Mindenképpen javasolt az autentikus hanganyag alkalmazása, amelyeket szintén az Internet kínál bőséggel. Angolnyelvből például hasznos a BBC podcast-jait megnézni, illetve a British Council listening anyagait. Ezek azonban haladóbb hallgatóknak jelentenek megoldást, kezdőbb szinteken ezek még nehezek. Az A1, A2 csoportok esetében egyszerűbb beszélgetéseket kereshetünk a Youtube-on, amelyek nem kívánnak annyira nagy szókincset. 

Egyéni tanulóval szeretném elérni, hogy minél többet beszéljen, és ne fele-fele arány legyen a tanár-tanuló beszéd idő. Mit tehetek? 

Ez valóban kihívás, de nem lehetetlen! Szerencsére, vannak olyan tanulók, akik kommunikatívabbak és örömmel beszélnek az órákon. Egy jó lehetőség a több beszédre való inspirálásra, ha „provokáljuk” a hallgatót. Nem bántó módon persze, udvariasan, de mégis olyan gondolatokat fogalmazunk meg, amivel vitára, ellenkezésre késztetjük. A másik lehetőség a szerepjáték, amikor természetesen az övé lesz az összetettebb, több megszólalást kívánó szerep. Valamint, nagy szerencsénkre a one-to-one tanfolyamok nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy alaposan megismerhessük, és rátapintsunk azokra témákra, amelyek különösen érdeklik őt! Ezeket érdemes valamilyen módon integrálnunk a tananyagba, vagy a kiegészítő anyagba.  

Az egyik tanulónál sok rögzült nyelvtani probléma van, ezeket a hibákat minden alkalommal felfedezem nála. Hogyan „szoktathatom” le róla? 

A korábban rosszul megtanult nyelvi jelenségeket nem könnyű kiirtani. A csoportos oktatásban szükséges, hogy ezeket kellő tapintattal kezeljük, és mégis legyünk hatékonyak. A párbeszédek, beszélgetés folyamán érdemes ezeket lejegyeznünk, majd a nevek említése nélkül kitérnünk rájuk a beszélgetés végeztével. Jó ötlet lehet a típushibákat színes kártyákra felírnunk, amelyeket „tiltó listára” teszünk a terem jól látható részén. A szóbeli megnyilvánulások, beszélgetés folyamán, amikor előjönnek, a kártyákkal nyomatékosítjuk, hogy ne használjuk így.  

 

Picture of Szabó Zsófia
Szabó Zsófia
Learning & development specialist
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
woman wearing white sweater
Tanári munka
A modulzáró és a szintzáró vizsga

A modulok és a szintek végén vizsgát kell tartani, hogy megfelelően tudjuk értékelni a tanulóinkat. Ehhez nyújtunk segítséget és összegezzük a követelményeket ebben a cikkben.

Nyelvtanári karrierváltás - érkezés a Juventushoz
Szakmai cikk
Közoktatásból céges nyelvoktatásba: a nyelvtanári karrierváltásról

23 évig dolgoztam a közoktatásban, és amikor eljött a váltás ideje, olyan lehetőséget kerestem, ahol a tanítás is megmarad, ugyanakkor a tanári tapasztalataimat más területeken is tudom hasznosítani. Ebben a cikkben arról szeretnék írni, milyen dilemmáim voltak, és hogyan nyújtott segítséget a Juventus csapata ezek feloldásában.