8 ötlet a nyelvóra eleji bemelegítéshez

person's left palm about to catch black dice

Az óra első 10 percében nagyon fontos, hogy ráhangolódjunk a nyelvtanulásra. Hiszen gondoljuk csak meg: a mi tanulóink mindannyian különféle cégeknél dolgoznak, és közvetlenül munkából érkeznek a nyelvórára. Kell egy kis idő, amíg kizökkennek a munkából, és átváltanak nyelvtanuló üzemmódba.  

De milyen is a jó warm-up?  

  • nem megerőltető, nem követel különösebb erőfeszítést  
  • szórakoztató, élvezetes, játékos 
  • aktivizálja a nyelvtudást, meglévő szókincset  
  • rövid, dinamikus 
  • lehet vicces is! 😊 

Lássunk is pár ötletet:  

Milyen napod van ma?  

Yellow PaintedSmiley Face EggsEzt a kérdést mindig feltesszük, de miért ne készíthetnénk ebből egy ütősebb feladatot? Megosztunk velük egy táblát/képet, amelyen emojikat mutatunk. Mindenki kiválaszt 1 -2 emojit, ami leginkább jellemzi a mai napját, és megmutatva a többieknek elmondja, mi áll a választás mögött.    

Amire figyeljünk:  

Ha frontálisan dolgozunk: ne válasszanak többet kettőnél, mert az nagyon megnyújtaná a feladatra szánt időt.  

Ha páros feladatnak szánjuk, lehet 3 is, de akkor mindig legyen egy frontális visszacsatolás: ha végeztek a páros beszélgetéssel, kérdezzük meg, hogy tetszett, megtudtak-e a másikról bármi szokatlant, váratlant, érdekeset?  

Taboo!  

A tanulók egy-egy kártyát kapnak, amelyre felírunk:  

1 szót, amit körül kell írniuk  

3 másikat, amit NEM szabad használni a körülírásban.  

Pl. Salary  

Taboo szavak: money, pay, work  

Amire figyeljünk: Adjunk egy perc gondolkodási időt, különösen alacsonyabb nyelvi szinteken. Így elkerülhetjük, hogy bárki frusztrálónak érezze a feladatot. Magasabb szinten szabad az improvizálás!  

Online: https://playtaboo.com 

Word map  

Feleleveníthetjük vele a legutóbbi órán tanult szavakat, de az aznapi óra témáját is remekül bevezetheti ez a nagyon dinamikus feladat. A táblára felírunk egy szót, és megkérjük a tanulókat, hogy írjanak köré kapcsolódó szavakat, amennyit csak tudnak. Online Jamboard-on kiválóan működik. 

Story time!  

A tanulók egy rövid történetet alkotnak közösen. Nagyon vicces, felpörgető feladat! 😊 A kikötés: állapodjunk meg, hogy mindössze 3 vagy 4 szót lehet mondani fejenként. A szituációt, kezdő mondatot mondja a tanár. Pl: It happened yesterday… Komoly kihívás, haladó csoportoknál is, éppen a szólimit miatt.  

Online: story cubes bevonásával! https://davebirss.com/storydice-creative-story-ideas/ 

Word booster – azaz tematikus szókincs felelevenítése  

Hasonlít a szótértképhez, de mégis más. A tanár felírja az adott óra témáját függőlegesen a táblára. A tanulók egyénileg, vagy párban gyűjtenek a témához kapcsolható szavakat, úgy, hogy a szó betűi legyenek a kezdőbetűk. Adjunk időkorlátot, pl. 5 -6 perc, hiszen az összesítésre is kell idő. Szuper feladat, hiszen vizuálisan fent marad a szókincs, amit az óra során végig hasznának majd beszélgetésben, vitában. PL.: 

M member, manager,  

E effective 

E emphasize, emphatic 

T timing, … stb. 

I 

N 

G 

Sajnos/szerencsére mini story  

Nagyon vicces történetalkotás feladat, amelynek mindegyik mondata az előbbiek valamelyikével kell, hogy kezdődjön. Igazán jól használható például a „How was your weekend” kérdés helyett. A feladat lehet egyéni, amikor a tanulók 5 mondatban mesélnek a hétvégéjükről, (one-to-one, 2-3 fős kiscsoport) de frontális feladat is lehet, ha nagyobb a létszám. Egyikük, vagy a tanár elkezdi a történetet, majd sorban hozzáadnak egy-egy mondatot. Érdekes, ha felváltva használják a sajnos/szerencsére szavakat a mondataik elején. 

Pl. Tegnap ellopták az autómat. 

Szerencsére volt biztosításom.  

Sajnos a biztosító társaság csődöt jelentett a múlt héten. 

Szerencsére az üzlettársam felajánlotta a segítségét… stb. 

Mi az, ami…szójáték 

Kifejezetten megmozgató feladat, és bár egyszerűnek tűnik, haladó tanulók is kihívásnak érzik. Ennek a feladatnak a célja „csupán” nyelvtanulásra való ráhangolódás, amely nagyon jól aktivizálja a passzív szókincset. A tanár viszi a feladatot előre, mindig új kategóriákat sorolva. Minden tanuló hozzátesz egy-egy szót a kategóriához. Fontos, hogy nem adjuk meg előre a kategóriákat, csak akkor mondjuk a következőt, amikor már mindenki mondott egy szót az adott kérdésre.  Pl.: 

  • Mondjunk valamit, ami hatalmas 
  • Mondjunk valamit, ami nagyon picike  
  • Mi fehér?  
  • Mi az, ami nagyon gyors?  
  • Mondjunk valamit, ami megnyugtató stb.

Mit látsz a képen?  

Ez a feladat segíti a tanulókat, hogy fókuszáljanak, és egyben vicces is, ha jól csináljuk, elérjük, hogy a tanulók egymás szavába vágva beszéljenek. Megmutatunk egy képet, amely lehetőleg sok apróbb részletet tartalmaz, de csak pár másodpercig láthatják. Megkérdezzük, mi van a képen? Az első válaszok után még kétszer-háromszor megmutatjuk, ugyanígy. Mivel mindenki mást fog látni, szépen összeáll, hogy mi van a képen valójában. Online is szuper feladat, különösen, mivel egyszerű felvillantani. A kép természetesen a napi témához is kötődhet, így egyben annak felvezetéseként is szolgálhat.  

  

Illés Csilla
Csilla Illés
szakmai vezető, angol nyelvi tréner
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Notify of
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
woman placing sticky notes on wall
Professional
Az első óra: 8 tipp hogyan hozd ki belőle a legtöbbet

Az első benyomás megadja a teljes tanfolyam alaphangját. Az online nyelvórák többsége 60-90 perces, így az első alkalommal ennyi idő alatt fel kell mérned a tanulók nyelvi szintjét, és informatív visszajelzést kell adnod nekik.

a person holding a goldfish in their hand
Professional
Az aranyhalak kora a nyelvoktatásban

Drasztikusan csökkenő figyelemidő, online tartott 90 perces nyelvórák, megváltozott és folyamatosan változó tanulási környezet és technikák – Mit tehetünk a figyelem fenntartása érdekében?