Az első óra: 8 tipp hogyan hozd ki belőle a legtöbbet

woman placing sticky notes on wall

A nyelvtanításnak megvannak a maga kihívásai, ezek közül az egyik, amit sok tanár ijesztőnek talál, az első órára való felkészülés. Az első benyomás megadja a teljes tanfolyam alaphangját. Az online nyelvórák többsége 60-90 perces, így az első alkalommal ennyi idő alatt fel kell mérned a tanulók nyelvi szintjét, és informatív visszajelzést kell adnod nekik, valamint fel kell keltened a figyelmüket, és el kell érned, hogy vissza akarjanak jönni a következő órára is. Minden csak azon múlik, hogy tudd, milyen akadályokkal kell szembenézned az első napon, és ennek megfelelően készülj fel rájuk. Íme pár tipp, amelyet érdemes megfontolni: 

Tudatosság 

Mielőtt még sor kerül az első órádra, fel kell venned a kapcsolatot emailben a tanulókkal. Már itt is kiemelten fontos a tudatos kommunikáció, hiszen már ezzel az interakcióval alakítod az első benyomást. Erre kiváló lehet egy rövid beköszönő email, amiben egyezteted a tanulókkal, hogy a céges eszközeiken milyen pIatformot használnak (pl. Teams, Zoom). Emellett célszerű megkérni őket, hogy küldjenek neked csatlakozási linket az online óráitokhoz. Ezután jöhet a felkészülés, amikor tudatosan megtervezed, hogy mi fog történni az első órán.  

Bemutatkozás játékosan 

Biztos te sem szeretnéd, ha az első óra túl komoly vagy stresszes lenne a tanulóknak. Lehet, hogy ez lesz az első nyelvórájuk, és fogalmuk sincs, mire számíthatnak. A jégtörők és a bemelegítés remek módja annak, hogy a tanulók (és te magad) ellazuljatok és elkezdjetek beszélgetni. Jól működik például, ha a tanulók egyenként kiválasztanak képeket, amelyek szimbolizálják a munkájukat, és egyben bemutatják a munkakörüket miközben kérdezhetnek egymástól. Így jobban megismeritek egymást, az érdeklődési köröket, valamint itt saját személyiséged is jobban behozhatod.

Igények felmérése, célok meghatározása   

Az első óra jó alkalom arra, hogy megkérdezd, mit várnak a nyelvóráktól. Mindig felteszem ezt a kérdést, és azt tapasztalom, hogy a válaszok többsége két kategóriába sorolható: 

  • A munkájuk miatt tanulnak. Üzleti nyelvoktatásban nagyon gyakori, hogy külföldi kollégákkal, ügyfelekkel, beszállítókkal, felhasználókkal kommunikálnak idegennyelven, ezért a cég online nyelvórákat biztosít az alkalmazottaknak…egyes esetekben ez kötelező. 
  • Önfejlesztés vagy utazás. Vannak, akik szeretnek új nyelvet tanulni, amikor utazást terveznek, vagy hobbiból. 

Kérdezd meg milyen szituációkban használják az idegennyelvet a munkahelyen. Itt felméred az igényeket, és közösen meghatározzátok a célokat. Megbeszéled velük, hogy honnan hova szeretnének eljutni, mik a fejlesztendő területek a nyelvtanulásban. Ez alapján választod ki a kurzuskönyvet és állítod össze a tantervet, ami menetközben alakulhat, viszont az első óra után ezt érdemes megosztani a tanulókkal.  A cél meghatározása történhet szavazás alapján, a Mentimeter applikációban. A tanterv és tananyagok megosztására remek felület a Google Classroom.

Kurzuskönyv kiválasztása és kiegészítése 

Érdemes az első óra előtt átnézned ajánlott kurzuskönyveinket. Minden szinten, minden nyelvből 2-3 ajánlott tankönyv áll rendelkezésedre. Így már a legelső órán javasolhatod valamelyik könyvet a tanulók céljai, igényei és nyelvi szintje alapján. Azonban fontos, hogy minden órán kiegészítsd a könyvet, a tanulók igényeire szabott feladatokkal, amihez az internet és online órák adta lehetőségek kimeríthetetlen kincsesbányák.  

Biztonságos keretek 

Biztonságot ad a tanulóknak, és bizalmat épít, ha a legelső órán közösen megbeszélitek és elfogadjátok a kereteket, melyeket a hatékony tanulás érdekében később minden résztvevő tud tartani. Érdemes konszenzusra jutni az adott kérdésekben: 

  • Házi feladat 
  • Órák lemondása 
  • Modulzáró vizsga 
  • Kommunikáció 

Fontos a partneri kommunikáció, hogy a tanulók érezzék, hogy partnerként bevonod őket a folyamatba. Jelezheted, hogy tisztában vagy vele, hogy rengeteg kötelezettség van a munkájukon kívül is, ezért a házi feladat mindig opcionális. Viszont érdemes kiemelned a hasznosságát, jó példákat, és természetesen törekedj arra, hogy olyan típusú feladatokat válassz, amit akár munkába menet, vagy egy rövid kávészünetben is el lehet végezni (pl. videó meghallgatása, rövid email írás).  

Fontos tisztáznod, hogy a hatékony tanulás érdekében, a kommunikáció minden órán 100%-ban az adott célnyelven történik, kezdő tanulóknál is. Ez alól nem kivétel az első óra sem, ahol a játékos bemutatkozástól kezdve, minden a tanított nyelven zajlik. 

Kamera előtt 

A professzionális megjelenés az online órán is kulcsfontosságú. A kamerád az óra közben be van kapcsolva, és ahol a céges eszközön engedélyezett, ott érdemes a tanulókat is erre motiválni. Gyakori, hogy a tanulók a munkájukban is kamera nélkül vesznek részt meetingeken. Ilyen résztvevőknél érdemes kiemelned, miért hasznos a nyelvtanulás szempontjából, ha látjátok egymást. És persze ügyelj arra, hogy a fény szemből érkezzen, a megfelelő öltözékre, és hogy mi van mögötted a háttérben: ezeket mind tudod csekkolni csatlakozás előtt. 

Készségfejlesztő feladatok 

Az óra első felében zajlott a közös tervezés és ismerkedés, most kezdődhet az óra tartalmi része. Olyan feladatokat válassz, amelyek lehetőleg különböző készségeket mérnek fel és fejlesztenek (hallgatás, beszéd, szövegértés). Mivel beszédfókuszú órákat tartunk, kiemelten fontos a szóbeli készségek pontos felmérése, és a beszédkészség fejlesztés. Az első óra előtt még nincs kiválasztott tankönyv, de már erre az órára is üzleti tartalmat és kontextust válassz, szem előtt tartva, hogy ez az alkalom mindig játékos és könnyed legyen. 

Bónusz tipp: Cool down 

Az óra utolsó öt percében jöhet a levezetés. Egy rövid emlékeztető, hogy milyen célokban állapodtatok meg, majd mindenki mond vagy felír a Jamboardra egy szót, amit ma tanult, választ valamit, ami a legjobban tetszett neki az órán vagy egy kérdést teszel fel a csoporttársakról, hogy lásd, mire emlékeznek az első feladatból. Itt az a cél, hogy a tanulókat segítsd a tanultak ismétlésében, érezzék, hogy az órának volt íve, kerek, egész folyamat volt, és hogy pozitív élménnyel zárjatok. 

Kezdj el dolgozni az első órád vázlatán most 

Az első órát csak egyszer tarthatod meg! Fontos, hogy jól sikerüljön, amihez elengedhetetlen, hogy könnyed legyen és sikerélményt adjon. Ha úgy kezeled, mint egy ismerkedésős, tervezős órát, és nem ugrasz fejest rögtön a nyelvi szövegekbe, nagyobb valószínűséggel lesz sikeres az óra. Azt szeretnéd, ha a tanulók izgatottan várnák a veled való tanulást, nem pedig túlterhelve és halálra rémülve. Úgyhogy lazíts, lélegezz, és legyen nagyszerű az első órád! 

Szabó Zsófia
Szabó Zsófia
Learning & development specialist
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Notify of
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
person's left palm about to catch black dice
Materials
8 ötlet a nyelvóra eleji bemelegítéshez

A mi tanulóink mindannyian különféle cégeknél dolgoznak, és közvetlenül munkából érkeznek a nyelvórára. Kell egy kis idő, amíg kizökkennek a munkából, és átváltanak nyelvtanuló üzemmódba.

Céges nyelvoktatás szituációs gyakorlatokkal
Professional
Szituáció vagy szimuláció? Beszédkészség-fejlesztés a nyelvtanár szemszögéből

Sokszor hangsúlyozzuk a kommunikáció központú nyelvtanítás és nyelvtanulás fontosságát céges nyelvoktatásban, ami nyilvánvalóan más tanítási eszközöket igényel, mint a hagyományos nyelvi képzés. Két, bizonyítottan hatékony módszert, a szituációs illetve szimulációs gyakorlatokat mutatom be most.