Az óra első 10 percében nagyon fontos, hogy ráhangolódjunk a nyelvtanulásra. Hiszen gondoljuk csak meg: a mi tanulóink mindannyian különféle cégeknél dolgoznak, és közvetlenül munkából érkeznek a nyelvórára. Kell egy kis idő, amíg kizökkennek a munkából, és átváltanak nyelvtanuló üzemmódba: ezért szükséges a nyelvóra eleji bemelegítés.
De milyen is a jó warm-up?
- nem megerőltető, nem követel különösebb erőfeszítést
- szórakoztató, élvezetes, játékos
- aktivizálja a nyelvtudást, meglévő szókincset
- rövid, dinamikus
- lehet vicces is!
Lássunk is pár ötletet a nyelvóra eleji bemelegítésre:
Milyen napod van ma?
Ezt a kérdést mindig feltesszük, de miért ne készíthetnénk ebből egy ütősebb feladatot? Megosztunk velük egy táblát/képet, amelyen emojikat mutatunk. Mindenki kiválaszt 1 -2 emojit, ami leginkább jellemzi a mai napját, és megmutatva a többieknek elmondja, mi áll a választás mögött.
Amire figyeljünk:
Ha frontálisan dolgozunk: ne válasszanak többet kettőnél, mert az nagyon megnyújtaná a feladatra szánt időt.
Ha páros feladatnak szánjuk, lehet 3 is, de akkor mindig legyen egy frontális visszacsatolás: ha végeztek a páros beszélgetéssel, kérdezzük meg, hogy tetszett, megtudtak-e a másikról bármi szokatlant, váratlant, érdekeset?
Taboo!
A tanulók egy-egy kártyát kapnak, amelyre felírunk:
1 szót, amit körül kell írniuk
3 másikat, amit NEM szabad használni a körülírásban.
Pl. Salary
Taboo szavak: money, pay, work
Amire figyeljünk: Adjunk egy perc gondolkodási időt, különösen alacsonyabb nyelvi szinteken. Így elkerülhetjük, hogy bárki frusztrálónak érezze a feladatot. Magasabb szinten szabad az improvizálás!
Online: https://playtaboo.com
Word map
Feleleveníthetjük vele a legutóbbi órán tanult szavakat, de az aznapi óra témáját is remekül bevezetheti ez a nagyon dinamikus feladat. A táblára felírunk egy szót, és megkérjük a tanulókat, hogy írjanak köré kapcsolódó szavakat, amennyit csak tudnak. Online Jamboard-on kiválóan működik.
Story time!
Kiváló példa a nyelvóra eleji bemelegítésre, ha a tanulók egy rövid történetet alkotnak közösen. Nagyon vicces, felpörgető feladat! A kikötés: állapodjunk meg, hogy mindössze 3 vagy 4 szót lehet mondani fejenként. A szituációt, kezdő mondatot mondja a tanár. Pl: It happened yesterday… Komoly kihívás, haladó csoportoknál is, éppen a szólimit miatt.
Online: story cubes bevonásával! https://davebirss.com/storydice-creative-story-ideas/
Word booster – azaz tematikus szókincs felelevenítése
Hasonlít a szótértképhez, de mégis más. A tanár felírja az adott óra témáját függőlegesen a táblára. A tanulók egyénileg, vagy párban gyűjtenek a témához kapcsolható szavakat, úgy, hogy a szó betűi legyenek a kezdőbetűk. Adjunk időkorlátot, pl. 5 -6 perc, hiszen az összesítésre is kell idő. Szuper feladat, hiszen vizuálisan fent marad a szókincs, amit az óra során végig hasznának majd beszélgetésben, vitában. PL.:
M member, manager,
E effective
E emphasize, emphatic
T timing, … stb.
I
N
G
Sajnos/szerencsére mini story
Nagyon vicces történetalkotás, és a nyelvóra eleji bemelegítési feladat, amelynek mindegyik mondata az előbbiek valamelyikével kell, hogy kezdődjön. Igazán jól használható például a „How was your weekend” kérdés helyett. A feladat lehet egyéni, amikor a tanulók 5 mondatban mesélnek a hétvégéjükről, (one-to-one, 2-3 fős kiscsoport) de frontális feladat is lehet, ha nagyobb a létszám. Egyikük, vagy a tanár elkezdi a történetet, majd sorban hozzáadnak egy-egy mondatot. Érdekes, ha felváltva használják a sajnos/szerencsére szavakat a mondataik elején.
Pl. Tegnap ellopták az autómat.
Szerencsére volt biztosításom.
Sajnos a biztosító társaság csődöt jelentett a múlt héten.
Szerencsére az üzlettársam felajánlotta a segítségét… stb.
Mi az, ami…szójáték
Kifejezetten megmozgató feladat, és bár egyszerűnek tűnik, haladó tanulók is kihívásnak érzik. Ennek a feladatnak a célja „csupán” nyelvtanulásra való ráhangolódás, amely nagyon jól aktivizálja a passzív szókincset. A tanár viszi a feladatot előre, mindig új kategóriákat sorolva. Minden tanuló hozzátesz egy-egy szót a kategóriához. Fontos, hogy nem adjuk meg előre a kategóriákat, csak akkor mondjuk a következőt, amikor már mindenki mondott egy szót az adott kérdésre. Pl.:
- Mondjunk valamit, ami hatalmas
- Mondjunk valamit, ami nagyon picike
- Mi fehér?
- Mi az, ami nagyon gyors?
- Mondjunk valamit, ami megnyugtató stb.
Mit látsz a képen?
Ez a feladat segíti a tanulókat, hogy fókuszáljanak, és egyben vicces is, ha jól csináljuk, elérjük, hogy a tanulók egymás szavába vágva beszéljenek. Megmutatunk egy képet, amely lehetőleg sok apróbb részletet tartalmaz, de csak pár másodpercig láthatják. Megkérdezzük, mi van a képen? Az első válaszok után még kétszer-háromszor megmutatjuk, ugyanígy. Mivel mindenki mást fog látni, szépen összeáll, hogy mi van a képen valójában. Online is szuper feladat, különösen, mivel egyszerű felvillantani. A kép természetesen a napi témához is kötődhet, így egyben annak felvezetéseként is szolgálhat.