8 ötlet a nyelvóra eleji bemelegítéshez

Nyelvóra eleji bemelegítés - Juventus céges nyelvoktatás

Az óra első 10 percében nagyon fontos, hogy ráhangolódjunk a nyelvtanulásra. Hiszen gondoljuk csak meg: a mi tanulóink mindannyian különféle cégeknél dolgoznak, és közvetlenül munkából érkeznek a nyelvórára. Kell egy kis idő, amíg kizökkennek a munkából, és átváltanak nyelvtanuló üzemmódba: ezért szükséges a nyelvóra eleji bemelegítés. 

De milyen is a jó warm-up?  

  • nem megerőltető, nem követel különösebb erőfeszítést  
  • szórakoztató, élvezetes, játékos 
  • aktivizálja a nyelvtudást, meglévő szókincset  
  • rövid, dinamikus 
  • lehet vicces is!  

Lássunk is pár ötletet a nyelvóra eleji bemelegítésre: 

Milyen napod van ma?  

Nyelvóra eleji bemelegítés 1 - Juventus céges nyelvoktatásEzt a kérdést mindig feltesszük, de miért ne készíthetnénk ebből egy ütősebb feladatot? Megosztunk velük egy táblát/képet, amelyen emojikat mutatunk. Mindenki kiválaszt 1 -2 emojit, ami leginkább jellemzi a mai napját, és megmutatva a többieknek elmondja, mi áll a választás mögött.    

Amire figyeljünk:  

Ha frontálisan dolgozunk: ne válasszanak többet kettőnél, mert az nagyon megnyújtaná a feladatra szánt időt.  

Ha páros feladatnak szánjuk, lehet 3 is, de akkor mindig legyen egy frontális visszacsatolás: ha végeztek a páros beszélgetéssel, kérdezzük meg, hogy tetszett, megtudtak-e a másikról bármi szokatlant, váratlant, érdekeset?  

Taboo!  

Nyelvóra eleji bemelegítés 2 - Juventus céges nyelvoktatás

A tanulók egy-egy kártyát kapnak, amelyre felírunk:  

1 szót, amit körül kell írniuk  

3 másikat, amit NEM szabad használni a körülírásban.  

Pl. Salary  

Taboo szavak: money, pay, work  

Amire figyeljünk: Adjunk egy perc gondolkodási időt, különösen alacsonyabb nyelvi szinteken. Így elkerülhetjük, hogy bárki frusztrálónak érezze a feladatot. Magasabb szinten szabad az improvizálás!  

Online: https://playtaboo.com 

Word map  

Feleleveníthetjük vele a legutóbbi órán tanult szavakat, de az aznapi óra témáját is remekül bevezetheti ez a nagyon dinamikus feladat. A táblára felírunk egy szót, és megkérjük a tanulókat, hogy írjanak köré kapcsolódó szavakat, amennyit csak tudnak. Online Jamboard-on kiválóan működik. 

Story time!  

Kiváló példa a nyelvóra eleji bemelegítésre, ha a tanulók egy rövid történetet alkotnak közösen. Nagyon vicces, felpörgető feladat! A kikötés: állapodjunk meg, hogy mindössze 3 vagy 4 szót lehet mondani fejenként. A szituációt, kezdő mondatot mondja a tanár. Pl: It happened yesterday… Komoly kihívás, haladó csoportoknál is, éppen a szólimit miatt.  

Online: story cubes bevonásával! https://davebirss.com/storydice-creative-story-ideas/ 

Nyelvóra eleji bemelegítés 3 - Juventus céges nyelvoktatás

Word booster – azaz tematikus szókincs felelevenítése  

Hasonlít a szótérképhez, de mégis más. A tanár felírja az adott óra témáját függőlegesen a táblára. A tanulók egyénileg, vagy párban gyűjtenek a témához kapcsolható szavakat, úgy, hogy a szó betűi legyenek a kezdőbetűk. Adjunk időkorlátot, pl. 5 -6 perc, hiszen az összesítésre is kell idő. Szuper feladat, hiszen vizuálisan fent marad a szókincs, amit az óra során végig hasznának majd beszélgetésben, vitában. PL.: 

M member, manager,  

E effective 

E emphasize, emphatic 

T timing, … stb. 

I 

N 

G 

Sajnos/szerencsére mini story  

Nagyon vicces történetalkotás, és a nyelvóra eleji bemelegítési feladat, amelynek mindegyik mondata az előbbiek valamelyikével kell, hogy kezdődjön. Igazán jól használható például a „How was your weekend” kérdés helyett. A feladat lehet egyéni, amikor a tanulók 5 mondatban mesélnek a hétvégéjükről, (one-to-one, 2-3 fős kiscsoport) de frontális feladat is lehet, ha nagyobb a létszám. Egyikük, vagy a tanár elkezdi a történetet, majd sorban hozzáadnak egy-egy mondatot. Érdekes, ha felváltva használják a sajnos/szerencsére szavakat a mondataik elején. 

Pl. Tegnap ellopták az autómat. 

Szerencsére volt biztosításom.  

Sajnos a biztosító társaság csődöt jelentett a múlt héten. 

Szerencsére az üzlettársam felajánlotta a segítségét… stb. 

Mi az, ami…szójáték 

Kifejezetten megmozgató feladat, és bár egyszerűnek tűnik, haladó tanulók is kihívásnak érzik. Ennek a feladatnak a célja „csupán” nyelvtanulásra való ráhangolódás, amely nagyon jól aktivizálja a passzív szókincset. A tanár viszi a feladatot előre, mindig új kategóriákat sorolva. Minden tanuló hozzátesz egy-egy szót a kategóriához. Fontos, hogy nem adjuk meg előre a kategóriákat, csak akkor mondjuk a következőt, amikor már mindenki mondott egy szót az adott kérdésre.  Pl.: 

  • Mondjunk valamit, ami hatalmas 
  • Mondjunk valamit, ami nagyon picike  
  • Mi fehér?  
  • Mi az, ami nagyon gyors?  
  • Mondjunk valamit, ami megnyugtató stb.

Mit látsz a képen?  

Ez a feladat segíti a tanulókat, hogy fókuszáljanak, és egyben vicces is, ha jól csináljuk, elérjük, hogy a tanulók egymás szavába vágva beszéljenek. Megmutatunk egy képet, amely lehetőleg sok apróbb részletet tartalmaz, de csak pár másodpercig láthatják. Megkérdezzük, mi van a képen? Az első válaszok után még kétszer-háromszor megmutatjuk, ugyanígy. Mivel mindenki mást fog látni, szépen összeáll, hogy mi van a képen valójában. Online is szuper feladat, különösen, mivel egyszerű felvillantani. A kép természetesen a napi témához is kötődhet, így egyben annak felvezetéseként is szolgálhat.  

  

Picture of Illés Csilla
Csilla Illés
szakmai vezető, angol nyelvi tréner
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Notify of
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
Juventus módszertani alapelvek
Teaching
Juventus methodological guidelines

The methodological guidelines of Juventus, which are a cornerstone of a quality language lesson. We compiled the best guidelines for teaching based on planning, methodology, flow of a lesson, extras and assessments.

woman placing sticky notes on wall
Professional
Az első óra: 8 tipp hogyan hozd ki belőle a legtöbbet

Az első benyomás megadja a teljes tanfolyam alaphangját. Az online nyelvórák többsége 60-90 perces, így az első alkalommal ennyi idő alatt fel kell mérned a tanulók nyelvi szintjét, és informatív visszajelzést kell adnod nekik.

Juventus Language Group logo
Data protection overview

This website uses cookies to provide you with the best possible user experience. Cookies store information in your browser and perform functions such as recognising when you return to our website and helping our team understand which parts of the website are interesting and useful.