A legtöbb cég mindennapjaiban jelen van az idegen nyelvű kommunikáció a folyamatokban, akár gyártó, kereskedő, szolgáltató szervezetről van szó. Ma már szinte magától értetődő, hogy nyelvgyakorlással, nyelvi fejlesztéssel támogatják a munkatársak fejlődését és a company brandet, és ennek érdekében vállalati nyelvtanfolyamokat szerveznek.
Talán egyszerűnek tűnik nyelvtanfolyamot szervezni a munkatársaknak, de ahogy konkrétumokra kerül sor, elég sok kérdés felvetődik:
- Mi legyen a cél, kérjünk-e nyelvvizsgát, legyen-e tanulmányi szerződés?
- Nyelvtanárral vagy nyelviskolával?
- Kiknek pontosan és mennyibe fog kerülni?
- Csoportokban, egyéni órákkal, tréningeken? Online vagy tanteremben?
- Lesz-e szintfelmérés, jelenléti ív vagy tematika?
- Hogyan mérjük, hogy megtérült-e vagy hogy elégedettek-e a kollégák?
- Kit kérdezzünk meg a tapasztalatokról?
Számos kérdés, ami a mi szakmánkhoz, a felnőttképzéshez tartozik, és hétről hétre elmondjuk új ügyfeleinknek tapasztalatunkat, megoldásainkat a nyelvtanfolyamok best practice-eiről. Most ebben az írásban is szeretnénk megosztani a Juventus Language Group évtizedes tapasztalatát ebben a témában, összefoglalni a céges nyelvoktatás szervezésének kérdéseit segítségül azoknak a HR szervezeteknek, akik előzetesen szeretnék megismerni a sikeres képzésszervezés titkait.
Először is, mire a jó a vállalati nyelvi képzés?
Globalizált világunkban a legtöbb irodai munkakörben szükség van az angol vagy valamely más nyelv használatára. Ahol nemzetközi a csapat vagy az ügyfélkör, ott természetesen erősebb nyelvtudásra, ahol külföldi a tulajdonos vagy az anyavállalat, ott is legtöbbször tárgyalóképes vagy társalgási szitű tudásra. Itt evidens, hogy az állások meghirdetésénél elvárás a nyelvtudás, de az is egyértelmű, hogy a nyelvtudás olyan, mint a fitness, folyamatosan karban kell tartani ahhoz, hogy használni tudjuk. Tehát a jól beszélő munkatársaknak is szükségük lehet szintentartásra, gyakorlásra, új üzleti vagy szaknyelvi ismeretekre vagy készségfejlesztésre.
Más cégeknél nem elvárás a nyelvtudás, de szeretné a munkaadó fejleszteni, motiválni, jutalmazni a kollégákat a nyelvi képzés lehetőségével. Sok helyen része az employer brandingnek a céges nyelvtanulás, sok visszajelzést kapunk, hogy már a felvételi beszélgetésen versenyelőnyként említi a HR a vállalati nyelvtanfolyamokat, illetve később is megtartóerő, csapatélmény, pozitív megerősítés és motiváció a tanulás lehetősége.
A vállalati nyelvoktatásban résztvevők köre
Ha eldöntöttük, hogy szükség van vagy hasznos lenne vállalati nyelvoktatást szervezni a cégünknél, a következő kérdés a képzésben résztvevők körének és a költségkeretnek a meghatározása. Tapasztalatunk szerint 90%-ban a cégek irodai dolgozói kapnak lehetőséget a nyelvtanulásra, de találkozunk a gyártásban dolgozó csoportvezetőkkel, eladótéri munkatársakkal, kutatókkal, ügynökökkel. Nagyon jó aránynak számít, ha az alkalmazotti létszám 10%-a részt vesz a vállalati nyelvoktatásban, de kisebb fejlesztő vagy startup cégeknél előfordul 30%-os nyelvtanulói arány is.
Komoly dilemma, hogy egy bizonyos szint felett lehessen csak tanulni, hogy a meglévő nyelvtudást erősítsük, vagy lehetőséget kapjon mindenki a kezdőktől a haladókig. Adataink szerint a céges nyelvtanulók átlagos szintje Magyarországon az utóbbi években B2-ről B1+ irányába romlott, az eloszlás így néz ki*:
* a KER szintek szerint és 2500 fős mintát figyelembe véve
A B1 belépőszinttel rendelkezőktől reális elvárás, hogy egy év alatt a munkahelyen hasznosítható fejlődést érjenek el – bővüljön az üzleti szókincsük, javuljon a beszédkészségük, szofisztikáltabb emaileket tudjanak írni -, míg a kezdő nyelvtanulók esetében az a reális cél, hogy alap emaileket, beszélgetéseket megértsenek minimálisan, náluk a fejlesztésre több évvel kell kalkulálni.
Nyelvvizsga vagy nyelvtudás?
Míg néhány évtizede az érintett munkaköröket nyelvvizsgához – és nyelvpótlékhoz! – kötötte a munkaadó, ma úgy hivatkozik erre az álláshirdetésben, hogy tárgyalóképes vagy társalgási szintű nyelvtudás. Az igazán előrelátó cég azonban úgy támogatja akár folyékonyan beszélő munkatársait, hogy gyakorolják, szinten tartsák a nyelvtudást.
A ’nyelvvizsga vagy nyelvtudás’ dilemmára a válasz az, hogy a nyelvvizsga sem garancia arra, hogy a nyelvhasználó meg fog felelni cégspecifikus helyzetekben, de a társalgási szinten is valószínűleg folyamatosan dolgozni kell, hogy az e-mail, prezentáció, tárgyalás vagy akár panaszszituáció üzleti és professzionális legyen.
Ilyenkor születik meg az igény a vállalati nyelvoktatás különböző formáira: nyelvi képzésre, vállalati kihelyezett nyelvtanfolyamra vagy céges nyelvi tréningre, hogy az érintett munkavállalók profi kezekbe kerüljenek, és lehetőleg gyorsan és mérhetően javuljon a nyelvtudásuk.
Költségkeret és tervezés
Tapasztalatunk szerint a HR költségvetés kis százalékát fordítják a szervezetek vállalati nyelvoktatásra, ám ez a keret évről évre nő, ahogy a munkaerőhiány miatti megtartás és belső fejlesztés egyre vonzóbb HR stratégia.
Csoportos képzéseknél kb. 100.000 Ft/fő költséggel, egyéni tanfolyam esetén 400.000 Ft körüli éves kerettel tervezhetünk, amelybe esetenként tanulmányi szerződéssel, önrész fizetésével bevonható a munkavállaló. Az egyéni motiváció felkeltésére szolgáló önrészfizetés szintén kikopóban van a vállalati gyakorlatban 2022-ben.
Tehát egy olyan szervezet, ahol 30 fő tanulását tervezik, közte 5 egyéni és 25 csoportos nyelvtanfolyammal, éves büdzséként kb. 4-5 millió forintot állíthat be. Ez természetesen változhat a csoportlétszámoktól, intenzitástól, speciális szaknyelvtől vagy ritka nyelvektől függően. És nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a költségvetés csökkenthető is olyan új trendeket követő képzések kombinálásával, mint az online órák, e-learning vagy e-tréningek és ezek blended megoldásai.
Nyelvtanár vagy nyelviskola?
A cégek egy része első gondolatként vállalkozóként dolgozó nyelvtanárokra bízza tanfolyamait, ami jól működhet bevált, bizonyított tanárokkal, ahogy a belső nyelvtanár alkalmazása is megfelelő képzési eredményt hozhat. Gondot jelenthet a nyelvtanár ellenőrzése, motiválása, adminisztrációja és persze helyettesítése, pótolása.
Hosszabb távon, nagyobb mennyiségű tanfolyam vagy folyamatosan változó képzési igények esetén kényelmesebb és hatékonyabb egy hozzáértő nyelviskola partnersége. A HR vagy képzési osztályok részére nagy segítség egy dedikált nyelviskolai szervező közreműködése, a jelentkeztetés, csoportváltások, egyedi kérések kezelése, elégedettségmérés, kimutatások készítése, riportálás lépései ezt a szervezőt szinte a HR osztály tagjává teszik, és megkönnyítik a nyelvi képzések összefogását.
Arról nem is beszélve, hogy egy szakértő nyelviskola nagy hangsúlyt fektet a nyelvtanulókkal való kommunikációra, jó kapcsolatra, panaszkezelésre, ami a megrendelő cég válláról leveszi ezt a feladatot.
Hogyan válasszunk megfelelő nyelviskolát vállalati nyelvoktatáshoz?
Ebből a felsorolásból is látszik, hogy olyan szolgáltatót érdemes választani, aki a képzés-szervezés folyamatából a legtöbb lépést átvállalja, lehetőleg nagy tapasztalata van a vállalati képzések terén, megfelelő számú nyelvtanárral és szervezővel áll rendelkezésre.
Nyilvánvalóan a kényelmi szolgáltatások magasabb óradíjakat fognak jelenteni egy magántanárral összehasonlítva, de ha összeségében megéri a hozzáadott érték és a minőségi garanciák a szervezenek, akkor már 1-2 éven belül megtérülhet a választás.
Az online meetingek korában nem jelenthet problémát a kapott nyelviskolai ajánlat átbeszélése, ahol rá tudunk kérdezni a szervezi lépésekre, a kommunikációs folyamatra, a minőségi garanciákra, sőt kérhetünk próbaórát, aminek szervezéséből és magából az órából is levonhatjuk a következtetést, hogy milyen lesz a választott nyelviskolával dolgozni.
Felnőttképzési megfelelés
Ma Magyarországon felnőttképzési törvény írja elő a tevékenység szabályait, és rendelet a felnőttképzést nyújtó szereplők bejelentését. Mind a nyelviskoláknak, mind a nyelvtanároknak rendelkezniük kell nyilvántartási számmal, melynek meglétére itt kereshetünk rá.
Ez tehát a kötelező megfelelés, ezen felül lehet cégünknek olyan elvárása, hogy ne csak nyilvántartott, de engedélyezett felnőttképzési intézménnyel dolgozzanak együtt, például pályázati keretből megvalósuló képzéseknél. Ezt szintén a far.nive.hu oldalon ellenőrizhetjük.
Az ilyen engedéllyel rendelkező nyelviskola, egyfelől minőségirányítási rendszer alapján működik, másik oldalról számos extra feladatot el fog nekünk végezni a költséglebontástól a jelenlétnyilvántartáson át a tematikák megfeleltetéséig.
Amennyiben nincs HR csapatunkban felnőttképzési szakértő, mindenképpen érdemes szakértő, tapasztalt nyelviskolai hátteret bevonni ilyen esetekben. A Juventus ingyenes felnőttképzési konzultációjára ITT lehet jelentkezni.
Milyen a jó nyelvtanár?
Végre egy szubjektív téma, amiről mindenkinek van jó és rossz tapasztalata. Mégis a legfontosabb kérdések egyike, hiszen ez egész nyelvi képzési folyamat meghatározó sikerét mégiscsak maga a nyelvtanár és a nyelvtanuló kapcsolata és a nyelvóra adja.
A vállalati nyelvoktatást tartó tanár beszélje magas szinten a tanított nyelvet, beszédközpontú, változatos, hasznos órákat tartson, tervezze meg a nyelvtanfolyam célját, ívét, minden órán érezzük, hogy felkészült rá. Kedves legyen, mégis motiváljon és kérje számon az egyéni tanulást, legyenek mérési pontok és közös sikerek, eredmények. A legújabb igények szerint precízen előkészített online órákat tartson szuper applikációkkal, videós és hanganyagokat profin linkelve. Legyen képes fejlődni, változtatni, ha szükséges.
A Juventusnál főleg ezek mentén szűrjük elő és választjuk ki tanárainkat.
Egy nyelvóra ára és a szolgáltatások köre
A rutinos HR már az ajánlat bekérésekor figyelembe veszi, hogy mi jelentene segítséget neki a képzésszervezésben, és a 45 vagy 60 perces óradíjon kívül figyelembe veszi ezeket az ingyenes, vagy extra díjért igénybe vehető szolgáltatásokat a döntésnél.
Egy nyelviskola alaposzolgáltatásában legtöbbször elvárhatóan benne van a szintfelmérés, csoportbeosztás elkészítése, jelenléti ív vezetése, a tanmenet meghatározása, modulonkénti mérés és záróeredmény megküldése, esetleg egy elégedettségi kérdőív és értékelése.
A vállalati nyelvoktatás kapcsán ezen felül szükség lehet például jelentkeztetésre vagy az egyes kurzusok vezetői engedélyezésére, a nyelvtanuló munkatársakkal való kommunikáció átvállalására, költséghelyekre bontásra, göngyölt hiányzási adatok szolgáltatására, pályázati együttműködésre vagy szakmai oldalon céges szószedet és szaknyelvi anyagok összeállítására, vizsgáztatásra.
Nem mindegy tehát, hogy a vállalati nyelvoktatásra érkezett ajánlatokat csak az óradíj alapján hasonlítjuk össze, vagy figyelembe vesszük a nyelvtanár/nyelviskola kapacitását, hátterét, szakértelmét, szolgáltatási palettáját. Sokszor jóval több munkaórába kerül az extrák elvégzése a cégnek, mintha egy rutinos képző tehermentesítené a HR-t.
Tipp: mindenképpen érdemes beszélni az ajánlatban megadott referenciákkal, hogy az együttműködés minőségéről, beválásáról első kézből halljunk információkat.
Jellemző indulási időszakok
Bár sokszor kötjük a tanfolyamindulásokat a szeptemberi iskolakezdéshez, mára már nem szezonális a képzésindítás. Ugyanúgy indul januárban program, mint éppen nyáron vagy novemberben, függően a szervezet pénzügyi évétől, a terheltebb vagy lazább időszakoktól, sőt van több olyan válllalat, ahol folyamatos és igényalapú a képzések indulása.
Azért jellemzően elmondható, hogy a szervezett és tervezett tanulás jobban működik: ahol meghatározza a cég pl., hogy szeptemberben és februárban lehet nyelvtanfolyamra jelentkezni, ott részévé válik a céges ritmusnak, és könnyebb a szervezés is.
A Juventus Language Groupnál ábrázoltuk a „szabad kapaciást”, ahol látható, mikor érhető el 100%-os indulási kapacitásunk, odafigyelésünk, ezekre a zöld sávokra érdemes időzíteni a vállalati nyelvoktatás elindítását, és ezelőtt néhány héttel indítani a szerződéskötés és jelentkeztetés folyamatát.
Éves óraszám
Ahogy fent olvasható, a nagyobb szervezetekre jellemző, hogy két vagy három modulban (2×60 óra vagy 3×40 óra) hirdetik meg a nyelvtanfolyamokat, ezzel tervezhető, hogy egy csoport 120 órát tanul évente. Ennek előnye, hogy kb. ennyi szükséges egy nyelvi szintlépésre (kezdő szinten például A1-ről A2-re, középfokon B2-ről C1-re, vagy ezek között B1-ről B1+ szintre, az Európai Keretrendszer szintjei a mérvadóak, ezt a szintezést, illetve ennek modulokra bontott beosztását használja a Juventus is a haladás mérésére, ahogyan sok más nyelvi képző, nyelvtanár, középiskola vagy vizsgaközpont).
A moduláris nyelvtanulás mellett természetesen rövidebb, egyedi igények is felmerülhetnek a vállalati nyelvoktatás kapcsán, amelyek nem a nyelvi szintlépést célozzák, hanem például a szintentartást, szaknyelvi tudás megszerzését vagy készségfejlesztést. Ez lehet
- 20-40 órás szaknyelvi tanfolyam, munkakörhöz vagy cégprofilhoz szükséges szókinccsel például gyógyszeripari, biztosítási, pénzügyi, IT vagy projektmenedzsment tananyaggal,
- nyelvi tréningek 8-16 órában üzleti készségfejlesztő témákban mint a prezentációk, tárgyalások, konferenciahívások, üzleti levelezés,
- e-learning alapú self-study vagy blended nyelvtanfolyam beszédórákkal kombinálva,
- egyéni vezetői nyelvi coaching rugalmas beosztással a munkanyelv támogatását célozva.
Bár a fenti képzési formák tapasztalatunk szerint jól lefedik a vállalati nyelvoktatás körét, a nyelvi képzések tárháza gyakorlatilag végtelen. Merjünk kilépni a megszokott formákból, kérdezzük meg a munkatársakat a felmerülő igényekről, brainstorminoljunk a képzővel, és biztosan színes, újszerű és hatékony képzési palettát tudunk összeállítani a munkahelyi nyelvtanuláshoz.
Mérhető-e az eredmény? Hogyan mérjünk megtérülést?
Ahhoz, hogy a vállalati nyelvoktatás megtérülő befektetés legyen, természetesen fontos az induló nyelvi szintek meghatározása és a célok körültekintő kitűzése. Ma már egy online szintfelmérő alapelvárás a pontos előzetes szintfelméréshez, és ugyanez a szintfelmérő nagyon hasznos lehet a rendszeres visszamérésre. A Juventus 40 perc alatt elvégezhető, 3 készséget mérő online szintfelmérőjével modulonként visszamérjük az eredményeket, a százalékos részeredmények jól mutatják a megtett lépéseket.
A szintlépést célzó nyelvtanfolyamok célkitűzése általában, hogy a nyelvtanulók az egy év tanulás (kb. 120 óra) során egy nyelvi szintet lépjenek előre a már említett CEFR szintrendszerben, ami tananyag tekintetében is jól lekövethető, hiszen egy szint egy tankönyvnek felel meg.
A vállalati nyelvtanulás azonban nem mindig, vagy inkább többnyire nem ilyen egyszerű. Sokszor nincs lehetőség 120 óra/év rendszeres nyelvtanulásra a leterheltség miatt, a jellemzőbb az, hogy heti egy alkalommal 90 percet tanulnak a kollégák hetente. Ilyenkor persze nem a szintlépés a fő cél, inkább a szinten tartás, a gyakorlás, szókincsbővítés bizonyos szaknyelvi vagy üzleti témákban, illetve a munkakörhöz szükséges napi feladatok ellátása, az ehhez szükséges készségfejlesztés. Felmerül a kérdés, hogy ilyenkor milyen célokat tűzzön ki a HR, mit és hogyan mérjen.
Kisebb óraszámú vagy rövidebb vállalati nyelvoktatás, képzés esetén azt szoktuk javasolni, hogy a kurzus tananyagából történjen meg az írásbeli és szóbeli mérés a modul végén, amit értékeljünk egy százalékos és egy szint eredménnyel, pl. íráskészség 85% B2, szóbeli készség 75% B1+ vagyis a nyelvtanuló a zárótesztet 85%-ra írta meg, és szintje kb. a középfokú vizsga szintjén van, míg szóbeli tesztje kicsit gyengébb, és a középfokú szinttől még úgy egy év tanulásnyira van.
A Juventus Language Group értékelése megfelelő információkat nyújt a nyelvtanuló, a HR szervezet vagy a felettes számára, mely jól alkalmazható a teljesítményértékelések során, és hasznosítható a következő célkitűzések összeállításakor.
Összefoglalva
Aki ezt a cikket olvassa, valószínűleg tudja, hogy a vállalati nyelvoktatás értéket adnak hozzá munkahelyünk életéhez, motiválnak, fejlesztenek, vonzóavá teszik meglévő és jövőbeni munkavállalók számára.
Ahogy sok munkaterület esetében, fontos, hogy képzési programunk gondosan megtervezett legyen, és lehetőleg folyamatosan működtessük, hiszen a hosszabb leállások, szünetek magát a nyelvtanulást és pozitív hatásait hátráltatják.
Kiemelt szerepe van a megfelelően teljesítő vállalati nyelvoktató partner kiválasztásának, ami jelenti a jó nyelvtanárt és az elérhető, támogató szervező csapatot is.
A vállalati nyelvoktatás költségtervezésnél érdemes figyelembe venni az extra szolgáltatásokat és azt, hogy mennyi energiát és költséget spórolunk meg ezzel a cégünknek.
Mindenképpen mérjük az eredményeket a jelenléttel, haladással, elégedettséggel kapcsolatos adatok rendszeres begyűjtésével és elemzésével!
És a pandémia után, 2022-ben még egy fontos szempont a vállalati nyelvoktatáshoz: a felnőttképzés soha nem látott lendülettel fejlődik, új és még újabb platformok, megoldások jelennek meg a blended képzésektől az e-learningen át az online órákig. Ne féljünk kipróbálni, beépíteni ezeket, a változás új lendületet, nagyobb hatákonyságot hozhat szervezetünknek.