Általános, szaknyelvi vagy üzleti nyelv? – Így válaszd ki a cégednek megfelelő nyelvi képzést!

Juventus blog - képzési igények

A hatékony nyelvi képzés többet jelent, mint hogy nyelvtanfolyamokat szervezünk egy vállalatnál – a nyelvi képzés stratégiai eszköz, amely hozzájárul a szervezeti célok eléréséhez és a munkatársak fejlődéséhez és elégedettségéhez. A kulcs? A pontosan meghatározott igények és a jól megválasztott képzési típus.

A nyelvi képzésekre fordított vállalati befektetés akkor éri meg igazán, ha a képzés típusa tökéletesen illeszkedik a szervezet céljaihoz és a munkavállalók elvárásaihoz. Még tapasztalt HR-szakemberek számára sem mindig egyértelmű, hogyan mérjék fel a valódi képzési igényeket – pedig ez a képzés sikerének egyik kulcseleme.

 

Miért kulcsfontosságú az igényfelmérés?

Egy nyelvi képzés indítása előtt az első lépés a részletes igényfelmérés, amely segít pontosítani:

  • Milyen típusú nyelvtudásra van szükség?
  • Milyen készségeket kell fejleszteni, és milyen cél érdekében?
  • Egyéni vagy csoportos, online vagy személyes forma lenne az ideális?

 

Az előzetes igények felmérésének előnyei:

Célorientált tanulás: Az általános nyelvtanfolyamok gyakran nem elégítik ki azokat az igényeket, amelyek specifikus munkaköri kompetenciákhoz, mint például üzleti tárgyalásokhoz, vagy a szakmai területen történő továbbképzéshez – kötődnek.

Gyorsabb megtérülés: Ha a képzés célzott, hamarabb látható eredményt hoz, ezáltal nemcsak időt, hanem költséget is spórol a vállalat.

Motiváltabb résztvevők: A tanulók akkor érzik értékesnek a képzést, ha az segíti őket a mindennapi munkájukban.

 

Három irány, három különböző cél

A megfelelő képzési típus kiválasztása az alábbi szempontoktól függ:

  1. Általános nyelvtanfolyamok: Kezdő szintről eljutni a társalgási szintig, vagy egy államilag elismert nyelvvizsgát szerezni? Ez a típus jó kiindulópont lehet, ha a cél a szintlépés, a nyelvi szerkezetek elsajátítása és begyakorlása, a nyelvismeret nyelvtudássá fejlesztése.
  2. Szaknyelvi tanfolyamok, tréningek: Műszaki, mérnöki, jogi, pénzügyi vagy más iparági szókincs elsajátítása, amely segíti a munkavállalókat abban, hogy a részvételük eredményesebb legyen a különféle szakmai programokon továbbképzéseken, konferenciákon, vagy hogy szívesebben és hatékonyabban tanulmányozzák az idegen nyelvű szakirodalmat és készítsenek különféle szakmai anyagokat, dokumentációkat.
  3. Üzleti nyelv: Tárgyalások, prezentációk, ügyfélkommunikáció – ahol nemcsak a nyelvtani helyesség és a szakmai szókincs szükséges, de a magabiztos írásbeli és szóbeli kommunikáció és a kulturális kontextus is számít.

 

Tippek HR és L&D szakembereknek

Kérdezzétek meg a vezetőket és a munkavállalókat: Érdemes bevonni a vezetőket és a munkatársakat is az igényfeltárásba. Az „angol tanfolyam” mindenkinek mást jelent – jó, ha tudjuk, hogy kinek mire van igazán szüksége.

Kérjetek bátran szakértői segítséget: Felnőttoktatásban szakértő, több évtizedes tapasztalattal rendelkező nyelvi képző partnerként bevált módszertani keretrendszert biztosítanunk, amely alapján az igények felmérése, meghatározása, pontosítása után a képzések célzottan, mérhető eredményekkel valósulhatnak meg.

Tapasztalataink szerint azok a képzések a legsikeresebbek, ahol a célok közösen lettek meghatározva, és szakmai támogatással indult el a folyamat – módszertani háttérrel, világos mérési pontokkal.

 

+1 tipp: Használjátok ki a nyári időszak rugalmasságát!

A nyár ideális lehetőséget kínál rövidebb, fókuszált nyelvi készségfejlesztő tréningekre. Egy-egy egynapos vagy kétnapos workshop például kiváló alkalom arra, hogy a kollégák:

  • felfrissítsék tárgyalási vagy prezentációs szókincsüket,
  • felkészüljenek egy őszi nemzetközi projektindításra,
  • vagy épp önbizalmat szerezzenek az idegen nyelvű ügyfélkommunikációhoz.

 

A klasszikus nyelvtanfolyamok mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a rövidebb, intenzív tréningek, amelyek egy-egy konkrét készségre vagy munkahelyi helyzetre fókuszálnak. Ezek különösen hasznosak lehetnek a nyári időszakban, amikor a munkatársak időbeosztása rugalmasabb, és könnyebben beilleszthetők az 1-2 napos workshopok.

A nyelvi készségfejlesztő tréningek nemcsak a nyelvi készségeket fejlesztik, hanem önbizalmat is adnak a résztvevőknek, hogy gördülékenyen és hatékonyan kommunikáljanak a nemzetközi üzleti környezetben – ráadásul munkahelyen megszokottnál oldottabb hangulatban zajlanak, ami még hatékonyabbá teszi a tanulást és közösségépítő programként is hasznosul.

És végül egy kézzel fogható segítség a nyelvi képzési igény pontos felméréséhez és meghatározásához:

 

Nyelvi képzési igényfelmérő checklist
HR
és L&D szakembereknek

 

  1. Szervezeti célok és kontextus tisztázása
  • Milyen üzleti célt támogat a nyelvi képzés? (pl. nemzetközi terjeszkedés, ügyfélszolgálat fejlesztése stb.)
  • Van-e időzítési szempont? (pl. projektindítás, audit, szezonális időszak)

 

  1. Résztvevők körének meghatározása
  • Hány fő vesz részt a nyelvi képzésben?
  • Milyen szinten beszélik a célnyelvet jelenleg?
  • Melyik területeken dolgoznak? (értékesítés, ügyfélszolgálat, fejlesztés, pénzügy stb.)

 

  1. Képzési célok pontosítása
  • Általános nyelvi fejlődés vagy specifikus készségfejlesztés a cél?
  • Van-e szükség szaknyelvi tudásra?
  • Kell-e támogatás nyelvi skillek fejlesztéséhez és a gyakorlati kommunikációhoz, pl. prezentációhoz, meetingekhez, tárgyalásokhoz?

 

  1. Formai igények
  • Egyéni, páros vagy csoportos képzés?
  • Online, személyes vagy hibrid forma?
  • Milyen időkeret áll rendelkezésre?
  • Milyen időtávra tervezitek a képzést?

 

  1. Motivációs szempontok
  • Hogyan illeszkedik a képzés a munkatársak napi feladataihoz?
  • Mi támogatná jobban az elköteleződést? (pl. rövid, fókuszált tréningek, gyakorlatorientált megközelítés, fejlődés rendszeres visszamérése, stb.)

 

Picture of Jászberényi-Király Krisztina
Jászberényi-Király Krisztina
ügyvezető
Kíváncsi vagy a nyelvi képzés újdonságaira?
Havonta jelentkező hírlevelünkben minden újdonságot megosztunk veled
Oszd meg ezt a cikket
További tartalmak
Juventus vállalati nyelvtanulás
Szakmai
Miért sokszoros fejlesztés a vállalati nyelvtanulás?

Egy munkahelyi nyelvóra nem csak a nyelvtudást, hanem számos más készséget is fejleszt a vállalati nyelvórákon, amelyek elősegítik az egyének és a szervezetek hatékonyabb működését. Ezeket nehezebb mérni, de mindenképpen jelen vannak a nyelvtanulás hozzáadott értékeként.

Nyelvtanulási görbe - learning curve
Szakmai
Járjunk a nyelvtanulási görbe előtt!

A nyelvtanulási görbe a készségeink és ismereteink fejlődésére utal, amelyeket egy új nyelv elsajátítása során szerzünk. A tanulási görbe a tanulás felfelé ívelő vonala, a teljesítményünk a befektetett munka függvényében. Ez a tanulási görbe azonban nem egyenes!

Juventus Language Group logo
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.