Közoktatásból a céges nyelvoktatásba: a váltás dilemmái és tapasztalatok

high-angle view of concrete building and stairs

Berta Beáta vagyok, májustól dolgozom a Juventus Language Group csapatában. Céges nyelvtanfolyamokat tartok, illetve a vezető tanári csapatot erősítem, a módszertani feladatokban veszek részt. 23 évig dolgoztam a közoktatásban, és amikor eljött a váltás ideje, olyan lehetőséget kerestem, ahol a tanítás is megmarad, ugyanakkor a tanári tapasztalataimat más területeken is tudom hasznosítani. Ebben a cikkben arról szeretnék írni, milyen dilemmáim voltak, és hogyan nyújtott segítséget a Juventus csapata ezek feloldásában.

Ha valaki hosszú időn keresztül a közoktatásban dolgozik, ahhoz szokik hozzá, hogy mások osztják be az idejét (kész órarendet kap, a szünetek – azaz a „szabadság” – időpontja, időtartama adott), illetve központilag meghatározott fizetésért dolgozik. Van, akinek ez kényelmes, mert biztonságot ad, míg másnak kötöttséget jelent, mert úgy érzi, nem hozhat érdemi döntéseket a munkavégzése körülményeivel kapcsolatban. Bárhogy is legyen, amikor valaki kilép ebből a rendszerből, szinte biztos, hogy teherként nehezedik rá a meghozandó döntések súlya. Így voltam ezzel én is: míg korábban minden döntést meghoztak helyettem, most azzal szembesültem, hogy a lényeges kérdésekben nekem kell döntenem, ráadásul releváns tapasztalatok nélkül.

Ezt úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy pályakezdő vagyok, 23 év gyakorlattal.

Ez volt a legnehezebb időszak: úgy éreztem, hatalmas a tét, mindenképp jól kell döntenem, de ehhez nem áll rendelkezésemre elég információ. Egy rövidebb őrlődős időszak után rájöttem, hogy az adott helyzetben nem várhatom magamtól, hogy tökéletes döntést hozzak, így okosabb lenne megelégedni egy „elég jó” döntéssel. Írtam egy listát azokról a szempontokról, amelyek nekem az adott helyzetben a legfontosabbak a jövőbeni munkámmal kapcsolatban: kapjon benne nagy szerepet a kommunikáció; valahogy maradjon meg a tanítás lehetősége; ne legyen teljes állás, mert egy ilyen szintű elköteleződéshez – úgy éreztem – jelenleg nem rendelkezem elég információval az igényeimmel és a lehetőségeimmel kapcsolatban; maradjon heti egy napom az irodalomterápiára, amely szintén fontos része az életemnek; a már meglévő kisebb munkáim (magántanítás, fordítás) is férjenek be valahogy; végül: mindezek az elfoglaltságok biztosítsák a megélhetéshez szükséges jövedelmet. Ezen a listán végigtekintve elégedett voltam: összeszedtem, mi az alap, amely mentén keresgélek – ezután már csak arra volt szükség, hogy az elképzeléseimet világosan kommunikáljam a lehetséges munkaadóknak. Egészen furcsa tapasztalat volt már önmagában az is, hogy az interjúkon megkérdezték, mit és hogyan szeretnék, de amikor elmondtam, és általában az volt a válasz, hogy ez így valószínűleg meg is valósítható, az tényleg különleges érzés volt.

Pályakezdőként már dolgoztam a Juventusnál nyelvtanárként, és jó emlékeim voltak a cégről: segítőkészek voltak, a tanárbarát szemlélet és a megoldáskeresés jellemezte őket. Ugyanakkor tartottam tőle, tudok-e majd alkalmazkodni a közoktatástól eltérő munkahelyi kultúrához, az üzleti nyelv tanításához és a döntően az online térben zajló oktatáshoz. Azt hiszem, ezek a kérdések foglalkoztatják leginkább a váltáson gondolkodókat. Ezért most ezeket venném végig – szubjektív megközelítéssel.

A kiválasztási folyamat

A nyelviskola honlapján (juve.hu), a Karrier oldalon található űrlapon (https://www.juve.hu/uzleti-nyelvtanar-allas/) megadtam a legfontosabb adataimat, majd ezt követte egy nagyon rövid telefonos interjú. Segítőkész, a partnerséget hangsúlyozó kolléga hívott fel, akinek feltehettem a legfontosabb kérdéseimet, köztük a számlaképességre vonatkozóakat is. Számlaképesnek kell lenniük az itt tanító nyelvtanároknak, ugyanakkor a megfelelő vállalkozói forma megtalálásában már az ismerkedő beszélgetés során nagy segítséget kaptam. Mivel kölcsönösen tetszettünk egymásnak, egyeztettünk egy későbbi, az alaposabb megismerkedést célzó online beszélgetést, amelyre egy óratervvel készültem. Az interjún ezt az óratervet beszéltük át, illetve választ kaptam rengeteg kérdésemre is. Milyen témák kerülhetnek szóba egy ilyen beszélgetés során? Az alábbiakban röviden ezekről írok.

Az üzleti nyelv tanítása

A közoktatásban természetesen nem az üzleti világ szókincse áll a középpontban, így, aki ott dolgozik, bizonytalan lehet azzal kapcsolatban, mennyire tudja ezt majd jól csinálni. Az üzleti nyelv nem a szaknyelv tanítását jelenti, hanem inkább az üzleti életre jellemző szituációk (telefonbeszélgetés, meeting, prezentáció, panaszkezelés, üzleti levelezés stb.) és azok szókincsének tanítását. Ehhez kipróbált, korszerű és – nem utolsósorban – tanárbarát tananyagok állnak rendelkezésre, és ezekhez az itt tanító nyelvtanárok digitális formában hozzá is férnek. A nyelviskola ezek használatát javasolja – egyszerűen azért, mert működnek! Inspirálóak, motiválóak tanárnak és diáknak egyaránt, ugyanakkor a Juventus teret enged az egyéni igényeknek is, hiszen fontos, hogy mindenki megtalálja a tanulónak és a tanárnak leginkább megfelelőt.

Felnőttek tanítása

Céges nyelvoktatásról van szó, a tanulók dolgozó felnőttek, akik a munkanapjukon tanulnak. Felmerülhet a kérdés: nehezebb-e, egyáltalán mennyiben más felnőtteket tanítani, mint általános iskolás vagy középiskolás diákokat. Tapasztalatom szerint a nyelvet tanuló felnőttek nagyon motiváltak – azért kapcsolódtak be a nyelvtanulásba, mert szükségük van rá, és/vagy céges juttatásként kapták a lehetőséget. Mindkét esetben lelkesek és célorientáltak. Nekem nagy segítség, hogy a tanulókkal világos célokat tűzünk ki, megbeszéljük az ahhoz vezető utat, és közben folyamatosan visszajelzünk egymásnak: én nekik a haladásukról, ők nekem arról, hogy mire van még szükségük. Hálásak a játékos feladatokért, hiszen a nyelvtanulás örömforrás is! Ráadásul jellemzően kiscsoportos oktatási formáról van szó: egy-egy órán 1-6 tanulóval foglalkozik a tanár, tehát a személyre szabott oktatás könnyen megvalósítható.

Online nyelvórák

Na, igen. A COVID idején minden tanárnak volt ebben része, és az iskolai tapasztalatok finoman szólva is vegyesek voltak. A Juventus nyelvóráinak 95 százaléka online formában valósul meg, így az itt tanító kollégáknak nyitottaknak kell lenniük erre a nyelvtanítási formára. Én nyitott vagyok, de azért nem 100 százalékban ügyes. Ez volt az egyik legnagyobb félelmem. Egyrészt hogy bírok-e majd a technikával, másrészt hogy találok-e megfelelő digitális tananyagot, hiszen nincs annyi időm, hogy minden órámra én dolgozzak ki mindent. Jó hírem van! Több, a nyelviskola által javasolt könyvsorozat is olyan tökéletes digitális tananyaggal rendelkezik, hogy nekem már szinte csak az óra eleji ráhangoló és az óra végi „lecsengető” feladatot kell megalkotnom. Persze, vihetek be más, saját alkotású feladatot vagy játékot, esetleg érdekes cikket is, de nekem nagyon megnyugtató, hogy van egy biztos alap, amire építhetek.

A Juventus alapelvei

Az első perctől kezdve úgy érzem, nagyfokú szabadságot és támogatást kapok az ötleteim megvalósításához, ugyanakkor biztos keretet adnak a Juventus alapelvek az egyes nyelvórák felépítésével kapcsolatban. Nem nehéz teljesíteni ezt az elvárást, és nekem is fontos, hogy ha ezek mentén haladok, valószínűleg jól csinálom a dolgom. A nyelvóra felépítése a következő: ráhangoló feladat, ismétlés, új anyag, kommunikatív feladatok, összefoglalás. Az órák legyenek beszédközpontúak, lehetőség szerint 100 %-ban célnyelven, magyar szó csak szükség esetén hangozzék el.

Van-e minimális elvárás az óraszámmal kapcsolatban? Lesz-e elég órám?

Minimális óraszám nincs, ha valaki a munkája mellett szeretne a Juventusnál tanítani, akár csak pár órában, annak sincs akadálya. Ugyanakkor – leginkább angolból és németből – nagyon sok órát is kaphat az itt tanító nyelvtanár. Ez a szabadság és tervezhetőség sokat ér! A vállalásnál azt érdemes észben tartani, hogy a tanfolyamok jellemzően 40 vagy 60 órásak, de vannak ennél hosszabbak is.

Segítőkész közeg

Utoljára hagytam azt, ami nekem kiemelten fontos volt a munkakeresésben: a Juventusnál alapelv a partnerség. Támogatást kaptam az interjúzós szakaszban, az órarendem összeállításakor az egészséges arányok megtalálásában, a tananyagok kiválasztásában és az időnként felmerülő technikai nehézségek megoldásában. További segítséget jelent még a nyelvtanároknak a sikeres interjút követő orientáció (egy online beszélgetés az „újaknak”, ahol a legfontosabb elveket beszéljük meg, illetve kérdéseket tehetnek fel), a vezető tanárokkal való e-mailes/telefonos kapcsolat és a továbbképzési lehetőségek, amelyeken igyekszünk valóban használható, a nyelvtanári életet megkönnyítő praktikákat átadni.

Nekem ilyen az élet a Juventusnál. Ha kedvet kaptál, gyere, várunk! Jelentkezz a tanári csapatunkba!

Berta Beáta
Berta Beáta
Oszd meg ezt a cikket
További tartalmak
black smartphone near person
Tananyag
Digitális tananyag a Juventus óráin

Az online órákra való átállást végre utolérte a tananyagfejlesztés: mostantól minőségi, digitális tananyagokat tudtok használni az órákon. Fokozatosan átállunk digitális tananyagra angol és német tanfolyamainkon, hogy online nyelvóráinkon fejlesszük az oktatás minőségét.