Drasztikusan csökkenő figyelemidő, online tartott 90 perces nyelvórák, megváltozott és folyamatosan változó tanulási környezet és technikák – Mit tehetünk a figyelem fenntartása érdekében?
2000-ben a Microsoft kutatása szerint az átlagos emberi figyelemidő 12 másodperc volt. 2015-re ugyanez a tanulmány azt találta, hogy ez a szám 8 másodpercre csökkent. Nos, a kutatók szerint az aranyhalnak kb. 9 másodperces a figyelemideje… ezért is utalnak szakmai berkekben sokszor napjainkra úgy, mint „az aranyhalak kora”.
Míg sokan vélekedhetnek úgy, hogy az emberi faj elindult a visszafejlődés útján a mobileszközök, és az internet állandó jelenléte miatt, és persze a helyettünk is gondolkodó mesterséges intelligencia miatt, mások szerint ez erősen vitatható. A téma szakértői azt állítják, hogy egyszerűen csak ma már másképp gondolkodunk, ezért kevesebb a átlagos figyelemidő. Az agyunk pedig „újratájolódik”.
Susan Price, a Firecat Studio vezető stratégája egyenesen így vélekedik: „Az emberi figyelemidő csökkenése nem a tanulás módjának hanyatlása. Ez forradalom…”
Forradalom, amelyek a tanítás módjában is végbemegy. A digitális adaptációs készség kiemelten fontossá vált, mindenki számára, ez alól a nyelvtanár sem kivétel.
Mit tehetünk tehát, hogy fenntartsuk a figyelmet a virtuális térben a nyelvóráinkon?
Összeszedtünk nektek néhány ötletet a figyelemidő növelésére:
- Vizuális megjelenítés, ezen belül is videók! Az aranyhalak kora idején a látás és a hallás együttes használata a leghatékonyabb eszköznek bizonyult a figyelem felkeltésében és annak fenntartásában. Építsük be a videókat, filmrészleteket az óráinkba, házi feladatokba, de rövideket, ha hosszabb, akkor csak kisebb részletekben.
- A feladattípusok gyakori váltogatása. Egy-egy feladat nem tarthat tovább 10-15 percnél. fennmaradjon a változatosság érzése, mintha mikor-tanulási szakaszokat kötnénk egybe. Egy kis vita feladat, majd nézzünk rá a kifejezésekre a virtuális táblán, de ne időzzünk ott sem túl sokat, vegyük elő a hozzá kapcsolódó szituációt, és a következő 10 percben oldjuk meg azt a hallásértés feladatot, és jöhet egy ideillő grafikon közös elemzése…
- Az előzőhöz szorosan kapcsolódik a képernyőmegosztás kérdése: alkalmanként ne legyen több mint 5-10 perc. Mivel a figyelem fenntartásának egyik fontos eleme az, hogy legyenek történések a monitoron, ne osszunk meg képernyőt miközben beszélgetünk, véleményt kérünk.
- Munkaformák váltogatása: ha a kis termekben dolgozhatnak a tanulóink, az mindig serkentőleg hat a figyelemre.
- Add ki a kezedből a kontrollt időről időre. Persze mi szeretnénk mindent kézben tartani a nyelvóráinkon, de majd figyeld meg, hogyan nő a bevonódás, ha olykor a résztvevők egyikét kérjük meg egy-egy Wordwalll feladat levezénylésére, vagy egy Google ábra megosztására. Küldd el nekik a linket, cselekedtesd őket.
- Használd ki az okostelefon lehetőségeit applikációk nyelvórai alkalmazásakor. Ez is a változatosságot szolgálja, a tanuló elszakadhat a monitortól pár percre, az applikációk pedig kiválóan támogatják az interaktivitást és a figyelemidő meghosszabbítását.
- Ha lankad a figyelem, legyen a tarsolyodban nyelvi játék, ami pihentet, energizál. Érdemes olyat tartogatni ezekre a percekre, amelyek nem online játékok, így érik el legjobban a céljukat. Már egy jó öreg szólánc is megteszi, de bármely vicces, élénkítő nagyon egyszerű feladat remek.
- Alkalmazd a csoportoddal az online platform minden eszközét, adhatnak visszajelzéseket egymásnak és a tanárnak a reakció gombok segítségével bátran, biztasd is őket erre, ezzel is sokkal inkább „készenléti üzemmódban” lesznek az óra során.
Összegezve elmondhatjuk: Úgy tűnik, a hosszú távú figyelemidő csökkenése egyszerűen azért következik be, mert már nincs rá szükségünk – az aranyhalak kora idején, amikor az emberek azonnal hozzáférhetnek az információhoz, a nyelvoktatási módszereinknek is összhangban kell lenniük ezzel csakúgy, mint a modern technológiával.