Figyelemidő a nyelvoktatásban az aranyhalak korában

A figyelemidő csökkenése a nyelvoktatásban

Drasztikusan csökkenő figyelemidő, online tartott 90 perces nyelvórák, megváltozott és folyamatosan változó tanulási környezet és technikák – Mit tehetünk a figyelem fenntartása érdekében?

2000-ben a Microsoft kutatása szerint az átlagos emberi figyelemidő 12 másodperc volt. 2015-re ugyanez a tanulmány azt találta, hogy ez a szám 8 másodpercre csökkent. Nos, a kutatók szerint az aranyhalnak kb. 9 másodperces a figyelemideje… ezért is utalnak szakmai berkekben sokszor napjainkra úgy, mint „az aranyhalak kora”.

Míg sokan vélekedhetnek úgy, hogy az emberi faj elindult a visszafejlődés útján a mobileszközök, és az internet állandó jelenléte miatt, és persze a helyettünk is gondolkodó mesterséges intelligencia miatt, mások szerint ez erősen vitatható. A téma szakértői azt állítják, hogy egyszerűen csak ma már másképp gondolkodunk, ezért kevesebb a átlagos figyelemidő.  Az agyunk pedig „újratájolódik”.

Susan Price, a Firecat Studio vezető stratégája egyenesen így vélekedik: „Az emberi figyelemidő csökkenése nem a tanulás módjának hanyatlása. Ez forradalom…”

Forradalom, amelyek a tanítás módjában is végbemegy. A digitális adaptációs készség kiemelten fontossá vált, mindenki számára, ez alól a nyelvtanár sem kivétel.

Mit tehetünk tehát, hogy fenntartsuk a figyelmet a virtuális térben a nyelvóráinkon?

Összeszedtünk nektek néhány ötletet a figyelemidő növelésére:

  1. Vizuális megjelenítés, ezen belül is videók! Az aranyhalak kora idején a látás és a hallás együttes használata a leghatékonyabb eszköznek bizonyult a figyelem felkeltésében és annak fenntartásában. Építsük be a videókat, filmrészleteket az óráinkba, házi feladatokba, de rövideket, ha hosszabb, akkor csak kisebb részletekben.
  2. A feladattípusok gyakori váltogatása. Egy-egy feladat nem tarthat tovább 10-15 percnél. fennmaradjon a változatosság érzése, mintha mikor-tanulási szakaszokat kötnénk egybe. Egy kis vita feladat, majd nézzünk rá a kifejezésekre a virtuális táblán, de ne időzzünk ott sem túl sokat, vegyük elő a hozzá kapcsolódó szituációt, és a következő 10 percben oldjuk meg azt a hallásértés feladatot, és jöhet egy ideillő grafikon közös elemzése…
  3. Az előzőhöz szorosan kapcsolódik a képernyőmegosztás kérdése: alkalmanként ne legyen több mint 5-10 perc. Mivel a figyelem fenntartásának egyik fontos eleme az, hogy legyenek történések a monitoron, ne osszunk meg képernyőt miközben beszélgetünk, véleményt kérünk.
  4. Munkaformák váltogatása: ha a kis termekben dolgozhatnak a tanulóink, az mindig serkentőleg hat a figyelemre.
  5. Add ki a kezedből a kontrollt időről időre. Persze mi szeretnénk mindent kézben tartani a nyelvóráinkon, de majd figyeld meg, hogyan nő a bevonódás, ha olykor a résztvevők egyikét kérjük meg egy-egy Wordwalll feladat levezénylésére, vagy egy Google ábra megosztására. Küldd el nekik a linket, cselekedtesd őket.
  6. Használd ki az okostelefon lehetőségeit applikációk nyelvórai alkalmazásakor. Ez is a változatosságot szolgálja, a tanuló elszakadhat a monitortól pár percre, az applikációk pedig kiválóan támogatják az interaktivitást és a figyelemidő meghosszabbítását.
  7. Ha lankad a figyelem, legyen a tarsolyodban nyelvi játék, ami pihentet, energizál. Érdemes olyat tartogatni ezekre a percekre, amelyek nem online játékok, így érik el legjobban a céljukat. Már egy jó öreg szólánc is megteszi, de bármely vicces, élénkítő nagyon egyszerű feladat remek.
  8. Alkalmazd a csoportoddal az online platform minden eszközét, adhatnak visszajelzéseket egymásnak és a tanárnak a reakció gombok segítségével bátran, biztasd is őket erre, ezzel is sokkal inkább „készenléti üzemmódban” lesznek az óra során.

Összegezve elmondhatjuk: Úgy tűnik, a hosszú távú figyelemidő csökkenése egyszerűen azért következik be, mert már nincs rá szükségünk – az aranyhalak kora idején, amikor az emberek azonnal hozzáférhetnek az információhoz, a nyelvoktatási módszereinknek is összhangban kell lenniük ezzel csakúgy, mint a modern technológiával.

Picture of Illés Csilla
Illés Csilla
szakmai vezető, angol nyelvi tréner
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
Nyelvtanári karrierváltás - érkezés a Juventushoz
Szakmai cikk
Közoktatásból céges nyelvoktatásba: a nyelvtanári karrierváltásról

23 évig dolgoztam a közoktatásban, és amikor eljött a váltás ideje, olyan lehetőséget kerestem, ahol a tanítás is megmarad, ugyanakkor a tanári tapasztalataimat más területeken is tudom hasznosítani. Ebben a cikkben arról szeretnék írni, milyen dilemmáim voltak, és hogyan nyújtott segítséget a Juventus csapata ezek feloldásában.