General, job-specific, or business language? – How to choose the right language training for your company!

Juventus blog - képzési igények

A hatékony nyelvi képzés többet jelent, mint hogy nyelvtanfolyamokat szervezünk egy vállalatnál – a nyelvi képzés stratégiai eszköz, amely hozzájárul a szervezeti célok eléréséhez és a munkatársak fejlődéséhez és elégedettségéhez. A kulcs? A pontosan meghatározott igények és a jól megválasztott képzési típus.

A nyelvi képzésekre fordított vállalati befektetés akkor éri meg igazán, ha a képzés típusa tökéletesen illeszkedik a szervezet céljaihoz és a munkavállalók elvárásaihoz. Még tapasztalt HR-szakemberek számára sem mindig egyértelmű, hogyan mérjék fel a valódi képzési igényeket – pedig ez a képzés sikerének egyik kulcseleme.

 

Miért kulcsfontosságú az igényfelmérés?

Egy nyelvi képzés indítása előtt az első lépés a részletes igényfelmérés, amely segít pontosítani:

  • Milyen típusú nyelvtudásra van szükség?
  • Milyen készségeket kell fejleszteni, és milyen cél érdekében?
  • Egyéni vagy csoportos, online vagy személyes forma lenne az ideális?

 

Az előzetes igények felmérésének előnyei:

Célorientált tanulás: Az általános nyelvtanfolyamok gyakran nem elégítik ki azokat az igényeket, amelyek specifikus munkaköri kompetenciákhoz, mint például üzleti tárgyalásokhoz, vagy a szakmai területen történő továbbképzéshez – kötődnek.

Gyorsabb megtérülés: Ha a képzés célzott, hamarabb látható eredményt hoz, ezáltal nemcsak időt, hanem költséget is spórol a vállalat.

Motiváltabb résztvevők: A tanulók akkor érzik értékesnek a képzést, ha az segíti őket a mindennapi munkájukban.

 

Három irány, három különböző cél

A megfelelő képzési típus kiválasztása az alábbi szempontoktól függ:

  1. Általános nyelvtanfolyamok: Kezdő szintről eljutni a társalgási szintig, vagy egy államilag elismert nyelvvizsgát szerezni? Ez a típus jó kiindulópont lehet, ha a cél a szintlépés, a nyelvi szerkezetek elsajátítása és begyakorlása, a nyelvismeret nyelvtudássá fejlesztése.
  2. Szaknyelvi tanfolyamok, tréningek: Műszaki, mérnöki, jogi, pénzügyi vagy más iparági szókincs elsajátítása, amely segíti a munkavállalókat abban, hogy a részvételük eredményesebb legyen a különféle szakmai programokon továbbképzéseken, konferenciákon, vagy hogy szívesebben és hatékonyabban tanulmányozzák az idegen nyelvű szakirodalmat és készítsenek különféle szakmai anyagokat, dokumentációkat.
  3. Üzleti nyelv: Tárgyalások, prezentációk, ügyfélkommunikáció – ahol nemcsak a nyelvtani helyesség és a szakmai szókincs szükséges, de a magabiztos írásbeli és szóbeli kommunikáció és a kulturális kontextus is számít.

 

Tippek HR és L&D szakembereknek

Kérdezzétek meg a vezetőket és a munkavállalókat: Érdemes bevonni a vezetőket és a munkatársakat is az igényfeltárásba. Az „angol tanfolyam” mindenkinek mást jelent – jó, ha tudjuk, hogy kinek mire van igazán szüksége.

Kérjetek bátran szakértői segítséget: Felnőttoktatásban szakértő, több évtizedes tapasztalattal rendelkező nyelvi képző partnerként bevált módszertani keretrendszert biztosítanunk, amely alapján az igények felmérése, meghatározása, pontosítása után a képzések célzottan, mérhető eredményekkel valósulhatnak meg.

Tapasztalataink szerint azok a képzések a legsikeresebbek, ahol a célok közösen lettek meghatározva, és szakmai támogatással indult el a folyamat – módszertani háttérrel, világos mérési pontokkal.

 

+1 tipp: Használjátok ki a nyári időszak rugalmasságát!

A nyár ideális lehetőséget kínál rövidebb, fókuszált nyelvi készségfejlesztő tréningekre. Egy-egy egynapos vagy kétnapos workshop például kiváló alkalom arra, hogy a kollégák:

  • felfrissítsék tárgyalási vagy prezentációs szókincsüket,
  • felkészüljenek egy őszi nemzetközi projektindításra,
  • vagy épp önbizalmat szerezzenek az idegen nyelvű ügyfélkommunikációhoz.

 

A klasszikus nyelvtanfolyamok mellett egyre nagyobb szerepet kapnak a rövidebb, intenzív tréningek, amelyek egy-egy konkrét készségre vagy munkahelyi helyzetre fókuszálnak. Ezek különösen hasznosak lehetnek a nyári időszakban, amikor a munkatársak időbeosztása rugalmasabb, és könnyebben beilleszthetők az 1-2 napos workshopok.

A nyelvi készségfejlesztő tréningek nemcsak a nyelvi készségeket fejlesztik, hanem önbizalmat is adnak a résztvevőknek, hogy gördülékenyen és hatékonyan kommunikáljanak a nemzetközi üzleti környezetben – ráadásul munkahelyen megszokottnál oldottabb hangulatban zajlanak, ami még hatékonyabbá teszi a tanulást és közösségépítő programként is hasznosul.

És végül egy kézzel fogható segítség a nyelvi képzési igény pontos felméréséhez és meghatározásához:

 

Nyelvi képzési igényfelmérő checklist
HR
és L&D szakembereknek

 

  1. Szervezeti célok és kontextus tisztázása
  • Milyen üzleti célt támogat a nyelvi képzés? (pl. nemzetközi terjeszkedés, ügyfélszolgálat fejlesztése stb.)
  • Van-e időzítési szempont? (pl. projektindítás, audit, szezonális időszak)

 

  1. Résztvevők körének meghatározása
  • Hány fő vesz részt a nyelvi képzésben?
  • Milyen szinten beszélik a célnyelvet jelenleg?
  • Melyik területeken dolgoznak? (értékesítés, ügyfélszolgálat, fejlesztés, pénzügy stb.)

 

  1. Képzési célok pontosítása
  • Általános nyelvi fejlődés vagy specifikus készségfejlesztés a cél?
  • Van-e szükség szaknyelvi tudásra?
  • Kell-e támogatás nyelvi skillek fejlesztéséhez és a gyakorlati kommunikációhoz, pl. prezentációhoz, meetingekhez, tárgyalásokhoz?

 

  1. Formai igények
  • Egyéni, páros vagy csoportos képzés?
  • Online, személyes vagy hibrid forma?
  • Milyen időkeret áll rendelkezésre?
  • Milyen időtávra tervezitek a képzést?

 

  1. Motivációs szempontok
  • Hogyan illeszkedik a képzés a munkatársak napi feladataihoz?
  • Mi támogatná jobban az elköteleződést? (pl. rövid, fókuszált tréningek, gyakorlatorientált megközelítés, fejlődés rendszeres visszamérése, stb.)

 

Picture of Jászberényi-Király Krisztina
Krisztina Jászberényi-Király
ügyvezető
Kíváncsi vagy a nyelvi képzés újdonságaira?
We share all of the interesting news in our monthly newsletter.
Oszd meg ezt a cikket
További tartalmak
Céges nyelvi képzések résztvevőinek kiválasztása - Juventus blog
Professional
Kik legyenek a céges nyelvi képzés résztvevői?

A nyelvi képzés elengedhetetlen eleme egy vállalat dinamikájának és a sikeres fejlesztésnek. Használható nyelvtudás nélkül ma már lehetetlen helytállni a globalizált üzleti környezetben. A nyelvoktatás eredményességének záloga pedig éppen az, hogy a megfelelő kollégák, kulcsszereplők nyelvtudását fejlesszük. Vegyük sorra a nyelvtanulók kiválasztásának lépcsőit és a jelentkeztetés szempontjait!  

Nyelvtanulási görbe - learning curve
Professional
Járjunk a nyelvtanulási görbe előtt!

The language learning curve refers to the development of skills and knowledge that you acquire when learning a new language. The learning curve is an upward slope of learning, our performance as a function of the work we put in. But this learning curve is not straight!

Juventus Language Group logo
Data protection overview

This website uses cookies to provide you with the best possible user experience. Cookies store information in your browser and perform functions such as recognising when you return to our website and helping our team understand which parts of the website are interesting and useful.