Szituáció vagy szimuláció? Beszédkészség-fejlesztés a nyelvtanár szemszögéből

Céges nyelvoktatás szituációs gyakorlatokkal

Módszerek a céges nyelvoktatásban

Sokszor hangsúlyozzuk a kommunikáció központú nyelvtanítás és nyelvtanulás fontosságát céges nyelvoktatásban, ami nyilvánvalóan más tanítási eszközöket igényel, mint a hagyományos nyelvi képzés. Két, bizonyítottan hatékony módszert, a szituációs illetve szimulációs gyakorlatokat mutatom be most.

Minden fórumon szó esik róla, sőt, mondhatnánk, már a csapból is az folyik, hogy milyen fontos a beszédkészség minél hatékonyabb fejlesztése az üzleti nyelvórán. Nem meglepő, hiszen a nyelvtanulóknak az okozza a legnagyobb nehézséget, hogy tudjanak, merjenek beszélni, a való élet adta helyzetekben megszólalni, reagálni, és kifejezni gondolataikat.

Erre a célra rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, de talán a legjobb eredményeket a szituációs, szimulációs megoldások hozzák.  A szituációk, vagy szimulációk mintegy átmenetet képeznek a valóság, és a nyelvóra steril, mesterséges környezete között. A hallgatók a nyelvóra adta, még biztonságos közegben, mégis valódi élethelyzetet imitálnak. Nos, akkor szituáció, vagy szimuláció? Mi is a különbség közöttük?

Szituáció és szimuláció a nyelvórán

A szituáció nem más, mint egy, a valós életből vett élethelyzet eljátszása, amikor a nyelvet tanulók szerepkártyákat kapnak, vagyis valaki más bőrébe kell bújniuk. A szimuláció esetén ezzel szemben mindenki önmagát játssza. Vajon melyik célravezetőbb?

Nincs jó és rossz válasz, ez is, mint minden más, a csoport összetételétől, a csoporttagok személyiségétől függ. Vannak, akik szívesebben vesznek részt szimulációban, hiszen a saját munkaterületükön szakértőnek érezhetik magukat, és így könnyebben, magabiztosabban beszélnek egy ismerős téma kapcsán.

Van, hogy könnyebb szerepet játszani

Mások viszont éppen azt találják könnyebbnek, hogy ha szerepet kell játszaniuk, különösen, amikor közvetlen munkatársaikkal ülnek egy csoportban: így nem kell attól tartaniuk, hogy esetleg tévednek, és ez rossz színben tünteti fel őket kollégáik előtt. A tanár felelőssége, hogy felismerve az egyes emberek jellemzőit, a megfelelő módszert válassza. A témaválasztás igazán egyszerű: kérdezzük meg a hallgatókat! Hiszen a nyelvtanfolyam során alapvető, hogy állandó kommunikáció legyen a tanár és a nyelvtanulók között.

Milyen helyzetekben kell az idegen nyelvet használniuk? Volt-e már olyan, hogy az adott szituációban nem tudták, mit, és hogyan mondjanak? Így bármilyen, az éppen tanult üzleti témát cégre, hallgatóra, személyre szabhatjuk. S hogy hogyan teremthetjük meg a kívánt beszédhelyzetet?

Meeting a nyelvórán

Miért is ne várhatnánk a hallgatókat, meetinget szimulálva, amikor is kollégákként üdvözöljük őket a terembe lépve és a meeting napirendi pontjai várják őket az asztalon.

Ha pedig mindezt szituációnak szánjuk, ugyancsak már a terembe lépve átadjuk „névjegykártyáikat” feltüntetve rajta a képzeletbeli cégnél betöltött képzeletbeli munkakörüket. Mindössze annyi a tanár dolga, hogy előkészítse a párbeszédet háttérinformációkkal, és kibontakozhat a parázs vita!

Az első „sokk” után könnyedén belehelyezkednek a hallgatóink a szituációba, hiszen ki ne szeretne játszani? Az erre fordított idő sosem lehet elég, és akár az egész órát elviheti egy jól sikerült meeting szimuláció, amikor akár „egymás torkának esnek” a résztvevők, de ez valójában nem baj, hiszen a beszédkészség-fejlesztés az alapvető cél.

Illés Csilla
Illés Csilla
szakmai vezető, angol nyelvi tréner
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
Question Marks on Paper Crafts
Szakmai cikk
Módszertani gyakori kérdések – 2. rész

Kiejtés, hallás utáni megértés, aktív beszédóra egyéni tanulóval, nyelvtani hibák kijavítása kíméletesen. Ezekkel a témákkal foglalkozunk a módszertani gyakori kérdések második fejezetében.

a person holding a goldfish in their hand
Szakmai cikk
Az aranyhalak kora a nyelvoktatásban

Drasztikusan csökkenő figyelemidő, online tartott 90 perces nyelvórák, megváltozott és folyamatosan változó tanulási környezet és technikák – Mit tehetünk a figyelem fenntartása érdekében?