Az autonóm nyelvtanulás témája az idei NYESZE konferencia programjában is szerepelt – Sotkovszky Lili előadásában a „miért, hogyan és mivel?” kérdésekre kereste a választ az önálló nyelvtanulással kapcsolatban.
Ebben a cikkben a konferencián hallottakból kiindulva szeretném összefoglalni, miért fontos az önálló nyelvtanulási módszerek kialakítása a céges nyelvoktatásban (is), illetve hogy milyen konkrét tanácsokkal segíthetjük ezen a téren a tanulóinkat.
Miért?
A tanfolyamok elején célkijelöléssel kezdünk: azt a nyelviskola is meg tudja mondani, hogy adott óraszám alatt mekkora fejlődés érhető el, ugyanakkor a pontos tanulói igény felmérése, a személyre szabott tanítás és a tanulói motiváció fenntartása érdekében mindenképpen szükség van arra, hogy a tanuló egyéni célokat tűzzön ki. Fontos, hogy legyen egy alapbenyomása arról, melyek számára a fejlesztendő területek (ebben a nyelvtanár sokat tud segíteni a rendszeres visszajelzésekkel, de mindenképpen jó, ha van egy alapelképzelés).
Másrészt pedig előfordulhat a cégnél egy nyári leállás, esetleg két tanfolyam közötti szünet miatt a tanuló több hétre, esetleg hónapra is nyelvóra nélkül marad – ebben az esetben kiemelten fontos a szinten tartás, amelyben a nyelvtanulási rutin kialakításának, a tanulói tervezésnek és motivációnak különösen fontos szerepe van.
Hogyan?
A tanulói önállóság kulcsszerepét talán senki nem kérdőjelezi meg, azonban adódik a kérdés: hogyan lehet ezt kialakítani? Fontos leszögezni, hogy egyetlen tanulótól sem várható el, hogy teljesen önállóan képes legyen felmérni az erősségeit és a fejlesztendő területeket, képes legyen megtervezni a tanulási folyamatot, illetve a szinten tartáshoz szükséges tevékenységeket. Szerencse, hogy segítségül ott van neki a tanára, akivel meg lehet beszélni a felmerülő igényeket és kérdéseket.
Ideális esetben a tanfolyam ideje alatt sor kerül arra is, hogy a tanuló és a tanára megbeszéljék, milyen módszerek állnak rendelkezésre a különböző készségek fejlesztésére, illetve hogy a szóba jöhető módszerek közül melyek a testhezállóak a tanulónak. Ezzel a folyamatos tervezéssel tudatosan lehet készülni a tanfolyam nélküli időszakra, illetve a tanfolyam közben is lehet fokozni a motivációt például azzal, hogy a tanuló időnként maga választ a szóba jöhető házi feladatok közül, az igényeinek és az érdeklődésének megfelelően (olvasott vagy hallott szövegértési feladat legyen; üzleti vagy általános témában, ezen belül például a zenével, az utazással vagy egy irodalmi szöveggel foglalkozna szívesen).
Milyen módszerrel?
Legkönnyebben olvasott és hallott szövegértési feladatokon keresztül tudják szinten tartani a tudásukat a tanulók. Remek lenne, ha beszédklubba járnának, vagy bármilyen más módon tudnának a célnyelven kommunikálni anyanyelviekkel, azonban erre keveseknek van esélyük. Olvasott, illetve hallott szövegértéses források azonban könnyen találhatók az interneten (szintmegjelöléssel együtt). Ugyanakkor nem elég a megfelelő forrást megtalálni, szükséges kialakítani egy nyelvtanulási rutint, amely segítségével a lehető legtöbb hozható ki ezekből a forrásokból.
Az említett NYESZE előadáson az előadó a következő lépéseket ajánlotta az olvasott szövegértés fejlesztésére:
- Brainstorming
- Olvasás
- Szóbeli összefoglalás
- Ismeretlen szavak
- Írásbeli összefoglalás
- Új szavak, kifejezések memorizálása
Ideális esetben az önálló tanulás során is van idő ezeken végigmenni – ha a tanuló olyan szöveget választ, amelynek a témája érdekli, nagyobb a motiváció. A „brainstorming” alatt a cím lehetséges jelentéseinek, a témához kapcsolódó altémáknak az összegyűjtését értem. Az ismeretlen szavak közül elég csak a megértéshez feltétlenül szükségeseket kigyűjteni, illetve én mindig azt javaslom a tanulóknak, hogy különálló szavak helyett próbáljanak kifejezéseket megtanulni, mert ezek az építőkövek sokkal könnyebben használhatók majd a kommunikációban.
A fenti pontokat még eggyel egészíteném ki – tapasztalatom szerint sokat segít a memorizálásban és a (nyelvtani) tudatosításban, ha az új szavakkal, kifejezésekkel a tanuló önállóan próbál mondatokat gyártani. Ilyenkor kiderül, valóban tudja-e ezeket mondatban is használni.
Ugyanezeken a lépéseken kell végigmenni hallott szöveg esetében is: ilyenkor – olvasás helyett – a szöveget meghallgatja a tanuló, legalább kétszer, illetve a nehezen érthető részeket akár többször is. Igény esetén általában előhívható a hallott szöveg átirata is, ezzel lehetőség van az olvasott szövegértés gyakorlására is.
A sikeres tanuláshoz belső motivációra van szükség, és ahhoz, hogy ez tartósan megmaradhasson, örömünket kell lelnünk a tanulásban. Az autonóm, önálló tanuláshoz vezető út lépéseinek megismerése és gyakorlattá válása alapfeltétele a belső motiváció fenntartásának. Ennek a nyelvtanulási rutinnak a kialakításában a tanulónak segítséget ad a tanára – közösen kialakított és begyakorolt módszer hosszú távon segítheti a nyelvtanulást és a szinten tartást.