Az üzleti nyelvóra oktatása sok szempontból egészen más, mint az egyéb, általános nyelvtanfolyamok. Miközben a fő cél, miszerint a nyelvtanuló kommunikációs készsége az adott nyelven fejlődjön, szókincse bővüljön, ugyanaz, az üzleti nyelv oktatásának megvannak a maga sajátosságai.
Az alábbiakban összegyűjtöttem a főbb különbségeket, és számos konkrét tippet is találsz, hogyan teheted üzletivé a nyelvórádat:
A tanulók és motivációjuk
A nyelvtanulóink mindig felnőttek. A felnőttekre kell szabnunk a módszereinket, és azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a felnőtt nyelvtanulók jellemzően más motivációkkal bírnak.
Általában egy konkrét, karrier-orientált célt tartanak szem előtt, és általában az a cég fizeti az óráikat, ahol dolgoznak.
Ez azt jelenti, hogy a tanulók egyben sokkal motiváltabbak is, hogy rövidebb időn belül sikereket érjenek el a nyelvtanulásukban.
Egy másik megközelítés
A mi nyelvtanulóink dolgozó felnőttek, így gyakran fáradtabbak egy hosszú munkanap után, vagy szoronghatnak az előttük álló feladatok miatt.
A módszereinkben fontos szerepe kell, hogy legyen az empátiának, türelemnek, tudnunk kell segíteni őket, hogy leküzdjék az aggodalmaikat, és koncentrálni tudjanak a nyelvórán. Nekik bizony gyakran nincs idejük otthoni tanulásra, így az órákat úgy kell megterveznünk, hogy a lehető legtöbbet sajátítsák el az adott 90 percben. Otthoni feladatot pedig legtöbbször opcionálisan adunk.
Ezenkívül, a tanulók elfoglaltságuk miatt olykor az utolsó pillanatban mondhatják le vagy módosíthatják óra időpontját. Az empátia mellett a rugalmasság a másik kulcsszó.
Az érintettek
Nem csak a tanulók. A vállalatok gyakran fizetnek az üzleti angol nyelvtanfolyamokért, hogy segítsenek egy alkalmazottat előléptetni, vagy épp olyan új pozícióra felkészíteni, amely nemzetközi utazással vagy kommunikációval jár, esetleg jobban segíti a nemzetközi ügyfeleket.
A vállalatvezetők figyelemmel kísérik a fejlődésüket, így az üzleti nyelvóra már ez önmagában is egy komoly motiváció lehet.
A helyszín
A hallgatói profil mellett az üzleti nyelvóra a helyszín tekintetében is eltérhet a többitől. Ha személyesen tanítunk, akkor jellemzően az adott munkahelyen találkozunk a nyelvtanulókkal.
A helyszín így lehet egy nagy vállalati épület, konferenciaterem vagy más tárgyalóterem. Emiatt a mi öltözködésünket is ehhez kell igazítanunk. Még ha online is tanítunk is, megjelenésünk olyan legyen, ami egy irodában elfogadott.
A tartalom
A tanított tartalom testreszabott; az üzleti nyelvóra minden esetben a munkahelyhez vagy az üzleti világhoz kapcsolódik, olyan témákban, mint a globális üzleti kultúrák vagy egy nap a munkában.
Az általános üzleti nyelv mellett olyan üzleti kommunikációs készségekre van nagy igény, mint például véleménynyilvánítás, prezentációk tartása, az ügyfelekkel való beszélgetés, telefon etikett, a kollégákkal való kapcsolattartás, megbeszélések, tárgyalások nyelvezete, e-mailek, beszámolók írása, hogy csak néhányat említsek.
A legjobban természetesen azok a kurzuskönyvek használhatók az üzleti nyelvóra tartásához, amelyek kimondottan üzleti nyelvet dolgoznak fel. Angol nyelvhez például a friss kiadású, és teljesen digitalizált Business Partner sorozat szuper megoldás, de remek, komplex üzleti nyelvi tartalmat taníthatunk a Market Leader könyvsorozatsorozat segítségével is.
Előfordulhat, hogy a tanulók kérésére egy, általuk már korábban megvett kurzuskönyvet használunk órán, amely történetesen általános nyelvet tartalmaz. Ilyenkor nagyon fontos arra figyelnünk, hogy a témákat „üzletiesítsük”, keressük meg annak üzleti vonatkozásait, és dolgozzuk fel ilyen módon. Például: ha utazás a téma legyen üzleti út, étterem: üzleti ebéd, szabadidő: munka-magánélet egyensúly, barátok: kollégák, együttműködés stb.
Óráinkon érdekes forrásokat is feldolgozunk, mint például aktuális üzleti magazinokat, iparági témákkal foglalkozó podcastokat vagy piaci híreket bemutató videókat, így diverzifikáljuk az órai feladatokat.
Az üzleti nyelvtanár
Nyitottság, érdeklődő hozzáállás az üzleti világ történéseire, tájékozottság, professzionalizmus, coaching szemlélet mind kulcsfontosságú.
Az üzleti nyelvtanár már-már nem is mint nyelvtanár, hanem mint instruktor, facilitátor működik az óráján, és a tanulókkal partnerségben dolgozik. Csapatot épít, és kollaborációt fejleszt.
Mint egy jó coach, erősíti a tanulók erősségeit, és fejleszti a fejlesztendő nyelvi területeket a tanulók munkáját támogató vitákban, beszélgetésekben, kérdésekben.
Ha érdekes, hasznos tartalmat akar tanítani, feltétlenül követi az adott iparág, és a világ gazdasági eseményeit, hiszen csak úgy lesz a tanulók számára hiteles. Nem kell szakértőnek lennie, a szakértők a tanulói!
De a jó üzleti nyelvtanár felkészült aktualitásokból, izgalmas, érdekes internetes forrásokkal gazdagítja az óráit. Szem előtt tartja a tanuló igényeit, és úgy támogatja a fejlődését, hogy mindig az adott nyelvtanuló számára szükséges üzleti nyelvi készségeket helyezi fókuszba.
Az üzleti nyelvtanításnak van egy egyedülálló hozzáadott értéke a tanár számára: nyelvtanár akarva-akaratlan maga is folyamatosan fejlődik, tanul, munkája során ő maga is elsajátítja az üzleti észjárást, üzletember szemléletet. Mindezzel új perspektívából látja a világot, látóköre tágul, empatikusabbá, toleránsabbá válik a személyisége is. Üzleti nyelvtanárnak lenni az egyik legszebb hivatás!
Végül, de nem utolsó sorban ne feledjük: az üzleti nyelvtanár mindig rendelkezik gazdag eszköztárral, amely segítségével feledhetetlenné varázsolja az óráit. Szerencsére nagyon sok Internetes forrásból válogathatunk. Hogy csak pár példát említsek:
- Szókincs, hallásértés, olvasásértés feladatok
- A szókincs mellett az üzleti nyelvi készség fejlesztése, meeting, prezentáció, email stb. feladatok tanároknak, gyakorló feladatok nyelvtanulóknak
- Youtube videók az üzleti szókincs elsajátítására, számos témakörben
- Hallásértés fejlesztése, szuper beszélgetés generáló podcastok a BBC és az American National Public Radio műsoraiból.