Vállalati partnereinktől folyamatosan gyűjtjük a visszajelzéseket nyelvóráinkról. Fontos nekünk, hogy mérni tudjuk a nyelvóráink hatékonyságát. Az elégedettségi kérdőíveken visszaérkező pozitív értékek a tanár, a módszertan, a fejlesztés eredményességét értékelik és talán már mesélnek valamit a hozzáadott értékről, a hangulatról, elköteleződésről, a nyelvtanulás élményéről. A nyelvtanulók sokszor kiemelik a tanárok munkáját, hozzáállását és tudását. HR-es partnereinktől pedig jellemzően olyan visszajelzést kapunk, hogy a nyelvet tanuló kollégáik gyorsabban lépnek előre a karrierjükben és látható a fejlődés nyelvi helytállás tekintetében egy-egy üzleti megmérettetésen.
Amit nehezebb mérni, de mindenképpen jelen van a nyelvtanulás hozzáadott értékeként, hogy a nyelven kívül mi mindent tanul a nyelvtanuló a nyelvórákon. Több évtizedes tapasztalatunk és visszajelzések alapján összegyűjtöttük ezeket.
Mit lehet tanulni a vállalati nyelvórák során? Sokkal többet, mint nyelvet…
Egy munkahelyi nyelvóra nem csak a nyelvtudást, hanem számos más készséget is fejleszt a vállalati nyelvórákon, amelyek elősegítik az egyének és a szervezetek hatékonyabb működését.
1. Aktív szereplés
Egy jó nyelvórán a nyelvtanulók az idő 80%-ban aktívan, fókuszáltan szerepelnek, vagyis egy 90 perces alkalom során egy kb. 72 perces nagyon aktív epizódban vesznek részt. Nem olyan ez, mint a gimiben vagy egyetemen hallgatni az előadót, és más a meetingek fókuszált figyelmétől is. A résztvevő egyénileg vagy kiscsoportban része lesz egy alkotófolyamatnak, az elejétől a végéig figyelemmel építkezik, párbeszédekkel gyakorol, hallatja a hangját. A többségnek ez színesíti a munkanapját, hiszen a munkakörében nem szerepel ennyit.
2. Kommunikációs készségek
Mivel egy idegen nyelv használata sok kommunikációs fortélyra megtanít, észrevétlenül fejleszti az általános kommunikációs képességet, stratégiát, magabiztosságot. Aki a nyelvórán megtanulja, hogyan juttassa célba üzenetét hatékonyan, az a munkában, a magánéletben is több stratégiával fog rendelkezni, könnyebben veszi a nyelvi akadályokat – igen, magyarul is! – magabiztosabban adja át mondanivalóját.
3. Csapatmunka, csoportdinamika
Azért is nagyon népszerűek a csoportos nyelvórák az egyéniekkel szemben, mert a heti fix időpontban másképp lehetnek együtt a kollégák. Az órákon szinte minden feladat fejleszti a csapatmunkát: a játékos gyakorlatok, pármunkák, élő szituációk, prezentációk és azok véleményezése mind mind az együttműködési készségre hatnak. Olykor akadnak közösen megoldandó problémák, akár konfliktusok is, de ezek során előtérbe kerülnek újabb soft skillek mint az empátia, asszertivitás, problémamegoldás és kreativitás, mint közös csapatértékek. Mai munkatempónk mellett a nyelvóra egy kis színes a munkanap menetében, ahol kapcsolódhatunk másokhoz, fejlesztő és pozitív módon működhetünk együtt kollégáinkkal.
4. Üzleti szituációk kezelése
Minden üzleti nyelvóránk szerves részét képezi a valós munkahelyi szituációk kidolgozása és eljátszása, melynek során a nyelvi megoldásokon kívül a szakmai információk is felmerülnek, és a résztvevők óhatatlanul tanulnak egymástól és megismerhetik különböző munkaterületek látásmódját.
5. Kulturális érzékenység
Akár angolul, németül tanulnak csoportjaink, akár magyarul vagy például japánul, a nyelvtanulás mellett tanáraink a kulturális háttérből is sokat átadnak a nyelvtanulóknak. A nyelv és az ország, a kultúra szeretete sokat hozzá tud adni a tanulási folyamathoz, és az egyén és a szervezet életébe is belopja magát az interkulturális hatás. Nem beszélve az anyanyelvi oktatók bevonásáról, ez segítheti a munkatársakat a kulturális érzékenység fejlesztésében, amely az üzleti világban is hasznos készség.
6. Digitális kompetencia
A nyelvtanfolyamok több mint 95%-a online zajlik, vagyis az elmúlt években mindenkinek, tanárnak és nyelvtanulónak is el kellett sajátítania az új platformok és a digitális tananyagok kezelését. Mára igazán hatékonyan működik a linkek megosztása, a képernyőmegosztás, az applikáció kezelése, a váltások kezelése és a koncentráció fenntartása, ami a napi munkában is támasz lehet a táv-meetingek, az online kapcsolattartás minél hatékonyabb alkalmazásában.
7. Multitasking
Az online tanulás során a résztvevőknek gyakran kell több dolgot is egyszerre csinálni, például hallgatni az oktatót, jegyzetelni, vagy egyidejűleg kommunikálni más hallgatókkal. Egy pörgős és jól felépített nyelvóra olyan módszereket alkalmaz, amelyek segítenek a hallgatóknak gyakorolni a multitasking képességét.
8. Önálló tanulás képessége
Nem utolsósorban, de a felnőttképzés és a life long learning irányelvhez kapcsolódóan nem csak a nyelvórán tanulunk. Egy felkészült oktató és egy színvonalas nyelviskola a háttérben, garancia arra, hogy a nyelvtanulók ráérezzenek a tanulás szépségére. Legyen kedvük az órákon kívül is kifejezéseket tanulni, filmet nézni, olvasni, e-learningen gyakorolni, külföldi kollégákkal beszédbe elegyedni. És ez a hozzáállásuk más területen is tetten érhető lesz, még inkább nyitott, tanuló emberekké válnak, ami a szervezetnek is mindenképpen hasznára válik.
És lelkesen folytatnám a sort az alkalmazkodóképességgel, időmenedzsmenttel, az érvelés és prezentációs készség javulásával, de itt az ideje az összegzésnek. Aki megtapasztalta, tudja jól, hogy a vállalati nyelvórák a nyelvtudás fejlesztésén túl skillek és pozitívumok sokaságát hozzák el a szervezet életébe. HA jól csinálják. Hiszen a nyelvórának élményt nyújtó, tökéletes előadásnak kell lennie minden évszakban, minden napszakban, minden tanár vezetésével.
Utóirat: Új applikációnkban, a Julearnben éppen ezért minden egyes nyelvórát három gombnyomással értékelhet minden nyelvtanuló, az összesített eredményt pedig a HR – és a tanár – azonnal naprakészen látja.