{"id":3378,"date":"2022-02-24T12:06:01","date_gmt":"2022-02-24T11:06:01","guid":{"rendered":"https:\/\/www.juve.hu\/?p=3378"},"modified":"2024-08-30T13:45:34","modified_gmt":"2024-08-30T12:45:34","slug":"beszedkeszseg-fejlesztes","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/beszedkeszseg-fejlesztes\/","title":{"rendered":"Szitu\u00e1ci\u00f3 vagy szimul\u00e1ci\u00f3? Besz\u00e9dk\u00e9szs\u00e9g-fejleszt\u00e9s a nyelvtan\u00e1r szemsz\u00f6g\u00e9b\u0151l"},"content":{"rendered":"

M\u00f3dszerek a c\u00e9ges nyelvoktat\u00e1sban<\/h3>\n

Sokszor hangs\u00falyozzuk a kommunik\u00e1ci\u00f3 k\u00f6zpont\u00fa nyelvtan\u00edt\u00e1s \u00e9s nyelvtanul\u00e1s fontoss\u00e1g\u00e1t corporate language training<\/a>ban, ami nyilv\u00e1nval\u00f3an m\u00e1s tan\u00edt\u00e1si eszk\u00f6z\u00f6ket ig\u00e9nyel, mint a hagyom\u00e1nyos nyelvi k\u00e9pz\u00e9s. K\u00e9t, a besz\u00e9dk\u00e9szs\u00e9g-fejleszt\u00e9s bizony\u00edtottan hat\u00e9kony m\u00f3dszer\u00e9t, a szitu\u00e1ci\u00f3s illetve szimul\u00e1ci\u00f3s gyakorlatokat mutatom be most.
\n<\/span><\/p>\n

Minden f\u00f3rumon sz\u00f3 esik r\u00f3la, s\u0151t, mondhatn\u00e1nk, m\u00e1r a csapb\u00f3l is az folyik, hogy milyen fontos a besz\u00e9dk\u00e9szs\u00e9g min\u00e9l hat\u00e9konyabb fejleszt\u00e9se az \u00fczleti nyelv\u00f3r\u00e1n. Nem meglep\u0151, hiszen a nyelvtanul\u00f3knak az okozza a legnagyobb neh\u00e9zs\u00e9get, hogy tudjanak, merjenek besz\u00e9lni, a val\u00f3 \u00e9let adta helyzetekben megsz\u00f3lalni, reag\u00e1lni, \u00e9s kifejezni gondolataikat.<\/p>\n

Erre a c\u00e9lra rengeteg eszk\u00f6z \u00e1ll rendelkez\u00e9s\u00fcnkre, de tal\u00e1n a legjobb eredm\u00e9nyeket a szitu\u00e1ci\u00f3s, szimul\u00e1ci\u00f3s megold\u00e1sok hozz\u00e1k. \u00a0A szitu\u00e1ci\u00f3k, vagy szimul\u00e1ci\u00f3k mintegy \u00e1tmenetet k\u00e9peznek a val\u00f3s\u00e1g, \u00e9s a nyelv\u00f3ra steril, mesters\u00e9ges k\u00f6rnyezete k\u00f6z\u00f6tt. A hallgat\u00f3k a nyelv\u00f3ra adta, m\u00e9g biztons\u00e1gos k\u00f6zegben, m\u00e9gis val\u00f3di \u00e9lethelyzetet imit\u00e1lnak. Nos, akkor szitu\u00e1ci\u00f3, vagy szimul\u00e1ci\u00f3? Mi is a k\u00fcl\u00f6nbs\u00e9g k\u00f6z\u00f6tt\u00fck?<\/p>\n

Szitu\u00e1ci\u00f3 \u00e9s szimul\u00e1ci\u00f3 a nyelv\u00f3r\u00e1n<\/h3>\n

A szitu\u00e1ci\u00f3 nem m\u00e1s, mint egy, a val\u00f3s \u00e9letb\u0151l vett \u00e9lethelyzet elj\u00e1tsz\u00e1sa, amikor a nyelvet tanul\u00f3k szerepk\u00e1rty\u00e1kat kapnak, vagyis valaki m\u00e1s b\u0151r\u00e9be kell b\u00fajniuk. A szimul\u00e1ci\u00f3 eset\u00e9n ezzel szemben mindenki \u00f6nmag\u00e1t j\u00e1tssza. Vajon melyik c\u00e9lravezet\u0151bb?<\/p>\n

Nincs j\u00f3 \u00e9s rossz v\u00e1lasz, ez is, mint minden m\u00e1s, a csoport \u00f6sszet\u00e9tel\u00e9t\u0151l, a csoporttagok szem\u00e9lyis\u00e9g\u00e9t\u0151l f\u00fcgg. Vannak, akik sz\u00edvesebben vesznek r\u00e9szt szimul\u00e1ci\u00f3ban, hiszen a saj\u00e1t munkater\u00fclet\u00fck\u00f6n szak\u00e9rt\u0151nek \u00e9rezhetik magukat, \u00e9s \u00edgy k\u00f6nnyebben, magabiztosabban besz\u00e9lnek egy ismer\u0151s t\u00e9ma kapcs\u00e1n.<\/p>\n

Van, hogy k\u00f6nnyebb szerepet j\u00e1tszani<\/h3>\n

M\u00e1sok viszont \u00e9ppen azt tal\u00e1lj\u00e1k k\u00f6nnyebbnek, hogy ha szerepet kell j\u00e1tszaniuk, k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen, amikor k\u00f6zvetlen munkat\u00e1rsaikkal \u00fclnek egy csoportban: \u00edgy nem kell att\u00f3l tartaniuk, hogy esetleg t\u00e9vednek, \u00e9s ez rossz sz\u00ednben t\u00fcnteti fel \u0151ket koll\u00e9g\u00e1ik el\u0151tt. A tan\u00e1r felel\u0151ss\u00e9ge, hogy felismerve az egyes emberek jellemz\u0151it, a megfelel\u0151 m\u00f3dszert v\u00e1lassza. A t\u00e9mav\u00e1laszt\u00e1s igaz\u00e1n egyszer\u0171: k\u00e9rdezz\u00fck meg a hallgat\u00f3kat! Hiszen a nyelvtanfolyam sor\u00e1n alapvet\u0151, hogy \u00e1lland\u00f3 kommunik\u00e1ci\u00f3 legyen a tan\u00e1r \u00e9s a nyelvtanul\u00f3k k\u00f6z\u00f6tt.<\/p>\n

Milyen helyzetekben kell az idegen nyelvet haszn\u00e1lniuk? Volt-e m\u00e1r olyan, hogy az adott szitu\u00e1ci\u00f3ban nem tudt\u00e1k, mit, \u00e9s hogyan mondjanak? \u00cdgy b\u00e1rmilyen, az \u00e9ppen tanult \u00fczleti t\u00e9m\u00e1t c\u00e9gre, hallgat\u00f3ra, szem\u00e9lyre szabhatjuk. S hogy hogyan teremthetj\u00fck meg a k\u00edv\u00e1nt besz\u00e9dhelyzetet?<\/p>\n

Meeting a nyelv\u00f3r\u00e1n<\/h3>\n

Mi\u00e9rt is ne v\u00e1rhatn\u00e1nk a hallgat\u00f3kat, meetinget szimul\u00e1lva, amikor is koll\u00e9g\u00e1kk\u00e9nt \u00fcdv\u00f6z\u00f6lj\u00fck \u0151ket a terembe l\u00e9pve \u00e9s a meeting napirendi pontjai v\u00e1rj\u00e1k \u0151ket az asztalon.<\/p>\n

Ha pedig mindezt szitu\u00e1ci\u00f3nak sz\u00e1njuk, ugyancsak m\u00e1r a terembe l\u00e9pve \u00e1tadjuk \u201en\u00e9vjegyk\u00e1rty\u00e1ikat\u201d felt\u00fcntetve rajta a k\u00e9pzeletbeli c\u00e9gn\u00e9l bet\u00f6lt\u00f6tt k\u00e9pzeletbeli munkak\u00f6r\u00fcket. Mind\u00f6ssze annyi a tan\u00e1r dolga, hogy el\u0151k\u00e9sz\u00edtse a p\u00e1rbesz\u00e9det h\u00e1tt\u00e9rinform\u00e1ci\u00f3kkal, \u00e9s kibontakozhat a par\u00e1zs vita!<\/p>\n

Az els\u0151 \u201esokk\u201d ut\u00e1n k\u00f6nnyed\u00e9n belehelyezkednek a hallgat\u00f3ink a szitu\u00e1ci\u00f3ba, hiszen ki ne szeretne j\u00e1tszani? Az erre ford\u00edtott id\u0151 sosem lehet el\u00e9g, \u00e9s ak\u00e1r az eg\u00e9sz \u00f3r\u00e1t elviheti egy j\u00f3l siker\u00fclt meeting szimul\u00e1ci\u00f3, amikor ak\u00e1r \u201eegym\u00e1s tork\u00e1nak esnek\u201d a r\u00e9sztvev\u0151k, de ez val\u00f3j\u00e1ban nem baj, hiszen a besz\u00e9dk\u00e9szs\u00e9g-fejleszt\u00e9s az alapvet\u0151 c\u00e9l.<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sokszor hangs\u00falyozzuk a kommunik\u00e1ci\u00f3 k\u00f6zpont\u00fa nyelvtan\u00edt\u00e1s \u00e9s nyelvtanul\u00e1s fontoss\u00e1g\u00e1t c\u00e9ges nyelvoktat\u00e1sban, ami nyilv\u00e1nval\u00f3an m\u00e1s tan\u00edt\u00e1si eszk\u00f6z\u00f6ket ig\u00e9nyel, mint a hagyom\u00e1nyos nyelvi k\u00e9pz\u00e9s. K\u00e9t, bizony\u00edtottan hat\u00e9kony m\u00f3dszert, a szitu\u00e1ci\u00f3s illetve szimul\u00e1ci\u00f3s gyakorlatokat mutatom be most.<\/p>","protected":false},"author":7,"featured_media":3379,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[53],"tags":[65,52,66],"class_list":["post-3378","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-szakmai-cikk","tag-szakmai","tag-teacherhub","tag-uzleti"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3378","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/users\/7"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3378"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3378\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3379"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3378"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3378"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.juve.hu\/en\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3378"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}