13 +1 praktikus tanács a figyelem fenntartására az online nyelvórán

wildlife

A köztudottan rosszul összpontosító aranyhal átlagos figyelme kilenc másodperc. A Microsoft Corp. új tanulmánya szerint az emberek általában NYOLC MÁSODPERC után elvesztik a koncentrációt, ami sajnos a monitor előtt ülve talán még inkább igaz. Mit tehetsz, hogy fenntartsd a figyelmet? íme néhány aranyszabály:

  1. Váltogasd a munkaformákat -egyéni, pár, csoportmunka, kisszobák, és nagy terem, a lényeg, hogy el ne vesszen az órád egy egyhangú, frontális oktatásban.
  2. Ugyancsak váltogasd a feladat típusokat is! Egyfajta feladat NE tartson tovább 10 percnél! (jó, a role play kivétel, az sokkal tovább tart! 😊) De pl. nyelvtani feladat megoldását gyorsan kövesse egészen más.
  3. Add át a kontrollt a tanulóknak időről-időre! A ma oly divatos ’EMPOWERMENT’ egyben azt is jelenti, hogy felelősséget vállalnak- ki engedné meg magának, hogy elkalandozzon a figyelme, amikor ő felel a képernyő megosztásáért, vagy egy internetes nyelvi játék levezényléséért?
  4. Tarts szemkontaktust velük, nézz a kamerába, időről időre! Nehéz, persze, de akkor is! Meg lehet szokni, egy idő után rutinoddá válik, meglátod!
  5. Legyenek a mozdulataid, arckifejezéseid, gesztusaid „eltúlzottak” mintsem észrevehetetlenek
  6. Ne legyél folyamatosan képernyőmegosztásban! A megosztás-nem megosztás gyakori váltogatása életmentő! Pl. Mutathatsz egy képet, amivel beszélgetést akarsz generálni, de amikor elkezdődik a vita, gyorsan vissza megosztatlan képernyőre! Persze többször is felvillanthatod, újra és újra megmutathatod a képet, de ne 30 percig lássák!
  7. Játssz a hangoddal! A tanulók jobban odafigyelnek rád, ha a mondandód hangereje növekszik vagy csökken.
  8. Minimalizáld a zavaró tényezőket: a háttér, (ami mögötted van a képernyőn) ne legyen túlságosan információval zsúfolt. Hidd el, a tanulók akár megpróbálhatják elolvasni is a mögötted lévő polcokon lévő könyvek címét, ahelyett, hogy részt vennének az órádban.
  9. Használd ügyesen a technológiát: Az óra előtt nyiss meg külön ablakban weboldalakat és linkeket a forrásokhoz, amelyeket használni akarsz. Kevés lehangolóbb dolog van, mint amikor hosszú percek telnek el a megkereséssel, megnyitással, és tessék: a tanulók máris kizökkentek, a fókusznak vége.
  10. Aknázd ki a digitális eszközöket és interaktivitásra épülő applikációk nyújtotta lehetőségeket!
  11. Aknázd ki az adott platformot is: a használjátok a hangulatjeleket tetszésnyilvánításra, feedback-re, elismerésre, vagy épp jelezni, ha valaki készen van az adott feladattal. Ne feledd: ezzel cselekedteted őket, amivel pedig bevonod.
  12. Nehogy elkezdj hosszabb cikket, szöveget olvastatni az online órádon! Gondolj csak bele: mindenkinek más az olvasási tempója, lesz, aki vár majd a többiekre- aki vár, unatkozik, akit várnak: frusztrált lesz. Arról nem is beszélve, hogy ha hangosan olvastatnád a hosszú cikket, a tevékenység monotonitása öli meg a fókuszt.
  13. Végül, de nem utolsó sorban: SZEMLÉLTESS! Színeket, képeket, viedókat, grafikonokat, ábrákat, mutass változatos, érdekes, lebilincselő monitor képet. A tanulóid hálásak lesznek.

+1: Olykor észreveheted, hogy valaki ködbe mosódott tekintettel valami MÁST néz. Outlook-ot? Messenger üzeneteket? Ki tudja? Talán unja az órát? Nem, nem unja! Egyszerűen azért nézi az információt mert OTT VAN. Elérhető közelségben. Adj neki egy pici időt, ne is firtasd. Hidd el, ha a fentieket betartod, „vissza fog térni” hozzád egy-két perc múlva!

Illés Csilla
Illés Csilla
szakmai vezető, angol nyelvi tréner
Oszd meg ezt a cikket
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments
További tartalmak
Question Marks on Paper Crafts
Szakmai cikk
Módszertani gyakori kérdések – 2. rész

Kiejtés, hallás utáni megértés, aktív beszédóra egyéni tanulóval, nyelvtani hibák kijavítása kíméletesen. Ezekkel a témákkal foglalkozunk a módszertani gyakori kérdések második fejezetében.

Szakmai cikk
Módszertani gyakori kérdések – 1. rész

Talán már benned is felmerült, hogyan kezelj egy nem homogén csoportot, mit tegyél ha valaki túl domináns, vagy éppen nem mer megszólalni az órán. Késések és házi feladatok, rengeteg olyan téma, ami a céges nyelvoktatás sajátja. Ezeked dolgozzuk fel gyakori kérdések sorozatunkban.